اولیانوف: باید تا قبل از نوروز در اجرای برجام شاهد پیشرفت واقعی باشیم

اولیانوف: باید تا قبل از نوروز در اجرای برجام شاهد پیشرفت واقعی باشیم
سه شنبه 28 بهمن 1399 - 12:11

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به زمان توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران، نوشت «اکنون با زمان در مسابقه هستیم و باید تلاش کنیم حداکثر تا قبل از نوروز در اجرای برجام پیشرفت واقعی داشته باشیم.»

العالم - ایران

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی به پیام «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تاریخ توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران واکنش نشان داد.

غریب‌آبادی اعلام کرده بود توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه طبق مصوبه مجلس اجرایی خواهد شد.

اولیانوف در این خصوص نوشت: این به آن معناست که پروتکل الحاقی دو روز بیشتر در ارتباط با فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران اعمال خواهد شد. (زمان) زیادی نیست، اما حالا که ما با زمان در مسابقه هستیم، هر یک روز اهمیت دارد.

وی افزود: باید تلاش کنیم حداکثر تا قبل از نوروز (۲۱ مارس ۲۰۲۱) در اجرای برجام پیشرفت واقعی داشته باشیم.

غریب‌آبادی روز گذشته اعلام کرد نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ عصر روز دوشنبه تحویل «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

غریب آبادی اظهار داشت: از آژانس خواستیم تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست‌های ایران به منظور توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد.

وی افزود: از این پس، همکاری‌های ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریم‌ها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم شود.

به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره اجرای بند ششم مصوبه مجلس در خصوص توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در هفته اول اسفند ماه اظهار داشت: در هفته اول اسفند مطابق بررسی‌های فنی، قطعا ایران اگر تا آن روز تعهدات طرف‌های مقابل انجام نپذیرفته باشد، دولت براساس قانون مصوب مجلس مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. این بدان معناست که این زمانبر نیست و هر روزی فرا برسد می‌تواند به سرعت این اجرا متوقف شود.

خطیب‌زاده بیان کرد: این بدان معناست که نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود که نظارت‌هایی است که ایران در چارچوب پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه پذیرفته بود و به معنی توقف تمامی نظارت‌ها نیست. ایران عضو پادمان است و براساس تعهدات پادمانی خود بخشی از نظارت‌ها را نگه خواهد داشت چون متعلق به پروتکل الحاقی نیست.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفتم بهمن ماه در سفر به روسیه و در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را تأیید کرده که بر طبق آن موظف هستیم برخی اقدامات را انجام دهیم یکی غنی سازی ۲۰ درصد بود که شروع شده و دیگری پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی است که از ۲۱ تا ۲۳ فوریه باید عملیاتی شود و ما طبق قانون موظف هستیم این کار را انجام دهیم.

فارس

پربیننده ترین خبرها