سرمای بی‌سابقه زمستانی در جنوب آمریکا؛ 5 کشته و میلیون‌ها نفر در خاموشی

سه شنبه 28 بهمن 1399 - 12:58

سرمای بی‌سابقه و بارش سنگین برف در بخش‌های جنوبی آمریکا بخصوص تگزاس، باعث قطعی گسترده برق در این مناطق شده و پنج نفر در پی حوادث ناشی از شرایط آب و هوایی جان خود را از دست دادند.

العالم - آمریکا

در پی توفان زمستانی، دمای منفی هوا و بارش سنگین برف در سراسر مناطق جنوبی آمریکا پنج نفر جان خود را از دست دادند.

به گزارش «اسکای نیوز»، دو نفر در تگزاس و دو نفر در کنتاکی در پی تصادفات جاده‌ای که مقامات معتقدند به دلیل شرایط آب و هوایی رخ داده، کشته شدند.

یک نفر دیگر هم به دلیل سرمای بی‌سابقه و یخ‌زدگی معابر در شهر «بتن‌روژف» مرکز و دومین شهر بزرگ ایالت لوئیزیانا بر اثر لیز خوردن دچار آسیب مغزی شد و جان باخت.

همچنین سرمای مفرط هوا قطعی گسترده برق را در تگزاس و سراسر بخش‌های جنوبی آمریکا در پی داشته و مقامات از مردم خواسته‌اند به دلیل تداوم توفان و بسته شدن جاده‌ها و ترافیک شدید در خانه‌ها بمانند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در تگزاس وضعیت اضطراری فدرال اعلام کرده است. دمای هوا در این ایالت جنوبی به منفی ۲۲ درجه سانتیگراد رسیده، در حالی که به طور معمول میانگین دمای هوا در ماه فوریه در بخش‌های مرکزی و جنوبی آمریکا بین ۲۰ و ۲۴ درجه سانتیگراد است.

در حالی که به نظر می‌رسد دمای هوا در این مناطق بار دیگر کاهش خواهد یافت، مقامات هشدار داده‌اند مناطقی که هنوز بدون برق هستند، احتمالاً از گرمایش هم محروم خواهند شد.

پیشتر منابع خبری گزارش دادند در بحبوحه سرمای مفرط در بخش‌های گسترده‌ای از ایالت تگزاس بیش از ۲.۷ میلیون نفر برق ندارند. کارشناسان گفته‌اند سرمای هوا در تگزاس در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

«گرگ آبوت» فرماندار ایالت تگزاس پیشتر در روز جمعه اعلام وضعیت فاجعه کرد و گفت ادامه‌دار شدن یخبندان و بارش سنگین برق ممکن است به کشته شدن و جراحت افراد و وارد شدن خسارت به اموال آنها منجر شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز شنبه گزارش داد سرمای شدید زمستانی بخش‌های زیادی از ایالات متحده را در نوردیده و بارش برف سنگین و یخبندان موجب قطع برق در نقاط مختلف این کشور شده است.

سازمان هواشناسی آمریکا در این روز، دمای بی‌سابقه منفی ۵۰ درجه فارنهایت را برای مینه‌سوتا ثبت کرده بود که در تاریخ این ایالت بی‌سابقه بوده است. رکورد قبلی سرمای این ایالت ۴۶ درجه زیر صفر بود که در سال ۱۹۱۶ ثبت شده بود.

در بخش‌های جنوبی ایالت واشنگتن، مسئولان روز یکشنبه وضعیت اضطراری اعلام کردند و هشدار دادند که جاده‌ها قابل عبور نیستند.

فارس

پربیننده ترین خبرها