آغاز مذاکرات آستانه ۱۵ درباره سوریه

آغاز مذاکرات آستانه ۱۵ درباره سوریه
سه شنبه 28 بهمن 1399 - 14:49

منابع از آغاز مذاکرات آستانه۱۵ درباره بحران سوریه در شهر سوچی خبر دادند.

العالم - سوریه

به نقل از خبرگزاری آناتولی، مذاکرات آستانه۱۵ درباره سوریه امروز(سه‌شنبه) با مشارکت هیئت‌های کشورهای ضامن(ترکیه، روسیه و ایران) و هیئت‌های نظام و مخالفان در شهر سوچی روسیه آغاز شد.

امروز نشست‌های دوجانبه فنی میان هیئت‌های مشارکت‌کننده آغاز شده و فردا(چهارشنبه) جلسه پایانی و اصلی برای صدور بیانیه پایانی برگزار می‌شود.

نشست‌های آستانه از حدود یک سال پیش به دلیل کرونا متوقف شده بود.

ایمن العاسمی، سخنگوی هیئت مخالفان سوریه گفت، قرار است هیئت‌ها درباره مسائل سیاسی و نظامی گفتگو کنند. از جمله مهم‌ترین پرونده‌های مورد بحث در این نشست آتش‌بس فراگیر، پرونده کمیته قانون اساسی و تجاوزات تروریست‌ها در شرق فرات است.

در این نشست‌ها گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه و نمایندگان عراق، لبنان، اردن و قزاقستان به عنوان ناظر حضور دارند.

این نشست‌ها اهمیت زیادی برای روند سیاسی سوریه به ویژه بعد از شکست دور پنجم مذاکرات قانون اساسی سوریه در ژنو دارد.

در این راستا الکساندر لاورنتیو، فرستاده رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه در حاشیه نشست امروز آستانه گفت: ما برای شرکای آمریکایی جهت مشارکت در نشست دعوتنامه فرستادیم اما آن‌ها دعوت ما را رد کردند. با این حال توانستیم برای برگزاری نشست آماده شویم. هیئت‌های ترکیه، ایران و مخالفان و نظام سوریه در نشست حضور دارند. هیئت سازمان ملل با ریاست پدرسن نیز وارد سوچی شده است. همچنین هیئت‌هایی از دفتر کمیساریای امور پناهندگان و کمیته بین المللی صلیب سرخ و ناظرانی از اردن، عراق و لبنان وارد سوچی شده‌اند.

وی درباره اهداف مورد بحث در نشست گفت: اول و قبل از هر چیزی به بررسی نتایج و اینکه اکنون کجا هستیم و مشخص کردن معیارهای واقعی حل و فصل و آغاز اجرای آن نیاز داریم.

وی وجود هرگونه مذاکرات درباره "شورای نظامی" سوریه را تکذیب کرد و گفت، هدف از این مسئله گمراه کردن عمدی با هدف ناکام گذاشتن مذاکرات و روند سیاسی است.

اخیرا نیز قدری جمیل، رئیس مخالفان مورد حمایت مسکو گزارش الشرق الاوسط درباره ارائه سند مکتوبی درباره ایجاد "شورای نظامی" را تکذیب کرد.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها