پس‌زمینه‌ها و ابعاد حمله به اربیل و پایگاه الحریر

پس‌زمینه‌ها و ابعاد حمله به اربیل و پایگاه الحریر
چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 15:05

کارشناسان تأکید می‌کنند رژیم صهیونیستی و ترکیه هر کدام می‌توانند به تنهایی پشت حملات به اربیل و پایگاه آمریکایی الحریر باشند؛ چرا که این حملات به‌ویژه در سایه شرایط کنونی و روی کار آمدن "جو بایدن" دارای منفعت‌هایی برای این دو طرف است.

العالم- نظرکده

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند تاخیر جو بایدن در برقراری تماس تلفنی با "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل نشان‌دهنده این واقعیت است که اسرائیل دیگر اولویت دولت آمریکا نیست، لذا احتمال می‌رود که نتانیاهو برای جلب توجه آمریکا دست به اقدام خیلی ماجراجویانه بزند و باعث ایجاد درگیری و جنگ در منطقه شود و آمریکا نیز به نیابت از این رژیم در جنگی ویرانگر و فراگیر در منطقه مشارکت کند.

کارشناسان سیاسی با ردّ دست داشتن مقاومت عراق در حملات به شهر اربیل، تأکید می‌کنند که حملات هدف قرار دادن حضور آمریکا در عراق به‌ویژه بعد از قطعنامه الزام‌آور پارلمان، که اجرای آن به تاخیر افتاده است، ادامه دارد.

آنها همچنین تأکید می‌کنند که ملت عراق مخالف حضور آمریکا در کشورشان هستند.

از سوی دیگر، ناظران سیاسی تصریح کرده‌اند که برخی طرف‌هایی که خواهان بازگشت به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نیستند دست به اقدامات تحریک‌آمیز و ایجاد تنش مستمر در منطقه می‌کنند. آنها درباره طرف‌هایی که با امنیت اقلیم کردستان عراق بازی می‌کنند، هشدار داده‌اند.

آنها متذکر شده‌اند که اتهام زدن به جمهوری اسلامی درباره حملات به اربیل این پیام را می‌رساند که برخی طرف‌ها از این حملات برای نیات و اهداف سیاسی‌شان در منطقه استفاده می‌کنند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها