انتخابات فلسطین و محاسبات داخلی فتح و تمایل مردم به تغییر

انتخابات فلسطین و محاسبات داخلی فتح و تمایل مردم به تغییر
پنج‌شنبه 30 بهمن 1399 - 11:20

مردم فلسطین تمایل خود به تغییر و پایان دادن به اختلافات را با استقبال از ثبت نام برای مشارکت در انتخابات نشان داده اند. به طوری که آمارها حکایت از ثبت نام نود درصدی مردم دارد و همین آمار نشان می دهد که استقبال گسترده ای از این انتخابات خواهد شد.

العالم - تحلیل روز

کارشناسان سیاسی فلسطین، پیش از این گفته بودند که برگزاری انتخابات پیش از مصالحه و فراهم کردن مقدمات از طریق یک دولت وحدت ملی دشوار خواهد بود اما همه این تلاش ها معمولا پس از برخورد با اولین مانع، ناتمام رها می شدند. تصمیم گروه های فلسطینی برای آغاز مراحل برگزاری انتخابات پیش از پایان دادن به اختلافات، ظاهرا فلسطینی ها را قانع کرده است به همین دلیل است که این بار این طرح با استقبال بیشتری رو به رو شده است. شاید حماس به رغم نظر بین اعضا، با فهرست واحد وارد انتخابات شود اما مردم چندان مطمئن نیستند که جنبش فتح هم چنین اقدامی را در دستور کار داشته باشد. مخصوصا که شایعات مربوط به شرکت مروان برغوثی، اسیر فلسطینی از جنبش فتح مبنی بر اینکه وی قصد دارد مستقل از فهرست کمیته مرکزی فتح در انتخابات شرکت کند، قوت گرفته است. همچنین خبرها حکایت از آن دارد که محمد دحلان – که از این جنبش جدا شده است – هم در رأس جریانی موسوم به جریان اصلاحات، تحرکاتی را برای شرکت در انتخابات پارلمانی با فهرستی مستقل آغاز کرده است و این بدان معناست که جنبش فتح، دست کم سه فهرست در این انتخابات خواهد داشت. به این ترتیب این جنبش با بحران بزرگی رو به روست که یک بار دیگر پیروزی قاطع جنبش حماس را در انتخابات پارلمانی و تکرار ماجرای 2006 را در پی دارد. اما من به چند دلیل بر این باورم که فتح هنوز فرصت دارد که تا پیش از فرا رسیدن موعد انتخابات پارلمانی، اوضاع داخلی خود را سر و سامان دهد؛ اول اینکه کمیته مرکزی فتح می داند که جریان برغوثی از نفوذ زیادی در میان توده مردم برخوردار است زیرا شخص برغوثی، کاریزمایی دارد که دیگر رهبران فتح از آن بی بهره اند. مردم فلسطین برغوثی را رهبری می دانند که زندگی خود را در زندان های رژیم صهیونیستی فنا کرده است و مشعل مقاومت را همچنان روشن نگه داشته است آنهم در شرایطی که دیگر رهبران این جنبش در ناز و نعمت زندگی می کنند. لذا فتح چاره ای ندارد جز اینکه سعی کند رضایت برغوثی را جلب کند. من اطمینان دارم که فتح مجبور خواهد شد که برای منصرف برغوثی از تشکیل فهرست مستقل، همه امتیازات لازم را به او بدهد.

اما در مورد محمد دحلان باید گفت که نفوذ او در میان مردم به مراتب کمتر از نفوذ برغوثی است. بسیاری از ناظران در واپسین ساعت های باقی مانده تلاش می کنند اطلاعاتی درباره گفتگوهای احتمالی بین جریان برغوثی و جریان دحلان برای تشکیل فهرست واحد به دست آورند در حالی که به نظر من چنین چیزی بعید است زیرا جنبش فتح برای رقابت با رقیب سرسخت خود یعنی حماس، قبل از هر کاری باید افکار و اندیشه های سازشکارانه را کنار بگذارد و مشی مقاومت را در پیش بگیرد. دوم اینکه همه شخصیت هایی را که به نوعی نامش با فساد و سوء استفاده از قدرت گره خورده است را از فهرست خود در برابر حماس حذف کند از همه مهمتر در حرف و عمل، خط خود را از تشکیلات خودگردان جدا کند. تنها در این صورت است که جایگاه خود را در میان پایگاه مردمی بازخواهد یافت و در غیر این صورت شرکت در انتخابات با همین وضعیت کنونی، به مثابه خودکشی خواهد بود.

  • فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها