نیویورک‌تایمز: اروپا به دنبال استقلال در برابر آمریکا است

نیویورک‌تایمز: اروپا به دنبال استقلال در برابر آمریکا است
شنبه 2 اسفند 1399 - 14:34

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت که سخنرانی سران کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان نشان داد که با وجود استقبال از بازگشت آمریکا، اروپا به دنبال استقلال از آمریکا در تصمیم‌گیری‌های راهبردی است.

العالم ـ آمریکا

نیویورک‌تایمز در گزارشی از سخنرانی‌های دیشب سران آمریکا، آلمان و فرانسه در وبینار امنیتی مونیخ نوشت که گرچه برلین و پاریس از سخنرانی جو بایدن و تأکید او به «بازگشت آمریکا» به جمع متحدان اروپایی‌اش استقبال کردند ولی در مواردی نیز ترجیح دادند تا از متحدشان در آن سوی اقیانوس اطلس فاصله بگیرند.

نیویورک‌تایمز در گزارش دیروز (۱ اسفند) نوشت که امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه از ایده «خودمختاری راهبردی» اروپا از آمریکا دفاع و بر این نکته تأکید کرد که قاره سبز با افزایش توجه به آسیا به‌خصوص چین، دیگر نمی‌تواند بیش از حد به آمریکا وابسته باشد.

حتی آنگلا مرکل نیز که در سال جاری میلادی از سمت صدارت کنار می‌کشد در کنار تقدیر از تصمیم دولت جدید آمریکا در حفظ ۱۲ هزار نیروی مستقر در آلمان هشدار داد که اشتراک منافع دو کشور همیشگی نخواهند بود.

به نوشته نیویورک‌تایمز، این گفته مرکل اشاره به بازار بزرگ چین برای خودروها و دیگر محصولات پیشرفته آلمان و درگیری جاری برلین و واشنگتن بر سر ساخت خط لوله انتقال گاز روسیه (نورد استریم ۲) است.

مکرون نیز در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که اروپا دیگر نمی‌تواند مانند دهه‌های پیش روی آمریکا حساب کند. وی افزود: خودمان باید بار حفاظت از خود را به دوش بکشیم.

اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا نیز دیشب در این وبینار اعلام کرد که انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا به احیای پیمان تجارت آزاد بین آمریکا و اروپا منجر نخواهد شد.

فون درلاین در سخنرانی وبیناری خود در نشست امنیتی مونیخ ۲۰۲۱ افزود: فکر نمی‌کنم که پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس آتلانتیک احیا شود زیرا هنوز در نقطه‌ای قرار داریم که چهار سال پیش آمریکا ما را ترک کرد.

به گزارش ایرنا، دولت آمریکا نیز امروز در حالی یکی از کشتی‌های روس فعال در ساخت خط لوله نورد استریم ۲ را تحریم کرد که جن ساکی سخنگوی کاخ سفید هفته پیش به خبرنگاران گفته بود که بایدن نورد استریم ۲ را یک توافق بد برای اروپا می‌داند و در مورد اعمال تحریم‌ها جهت جلوگیری از پروژه انتقال گاز از روسیه به آلمان، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها