عوامل تعيين کننده در برگزاری انتخابات پارلمان الجزایر

عوامل تعيين کننده در برگزاری انتخابات پارلمان الجزایر
شنبه 2 اسفند 1399 - 19:08

تصمیم عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر درباره انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام آن، ابهامات زیادی را درباره سرنوشت این انتخابات و زمان برگزاری آن ایجاد کرده و کارشناسان 4 عامل را در آن تعیین کننده می دانند.

العالم – الجزایر

مدت زمان برای برگزاری انتخابات کافی نیست

سه ماه مدت تعیین شده در قانون اساسی برای برگزاری انتخابات به ویژه جهت تهیه فهرستهای انتخاباتی و صدور فرمان رئیس جمهور برای تدوین قانون جدید انتخابات کشور کافی نیست.

هیات مستقل انتخابات

باید هیات مستقل انتخابات جدید تشکیل شود که فرصت برای آن بسیار اندک است به این دلیل که پس از صدور قانون اساسی جدید کشور، هیات قبلی منحل و همزمان، تعدیلاتی درباره ساختار و اختیارات آن، انجام شد.

ایجاد دادگاه قانون اساسی

باید به جای شورای قانون اساسی فعلی، یک دادگاه قانون اساسی جدید آنهم در مدتی بسیار کوتاه و قبل از انتخابات ایجاد شود که مسئولیت آن رسیدگی به شکایات احزاب یا فهرستهای انتخاباتی به نتایج انتخابات است، به ویژه که تبون نمی خواهد شورای قانون اساسی که میراث عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور سابق این کشور است، باقی بماند به این دلیل که این شورا، نقش مهمی در زمینه توجیه تصمیمات بوتفلیقه ایفا نمود لذا کارشناسان معتقدند که نبود قانون انتخابات، عدم تشکیل هیات انتخابات جدید و عدم ایجاد دادگاه قانون اساسی از مواردی است که نشان می دهد تصمیم تبون برای انحلال پارلمان نادرست بوده و این موضوع تاثیری منفی در زمینه زمان برگزاری انتخابات و نتایج آن دارد.

زمان برگزاری انتخابات و امتحانات مدارس

زمان برگزاری امتحانات مدارس نزدیک و احتمالا ماه ژوئن خواهد بود چه اینکه از مدارس به عنوان حوزه های انتخاباتی استفاده خواهد شد، این در حالی است که برخی از منابع به العربی الجدید گفته اند که احتمالا انتخابات زودهنگام پارلمان نیز 17 ژوئن 2021 برگزار خواهد شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها