نگرانی اسرائیل از پیروزی حماس در انتخابات فلسطین

نگرانی اسرائیل از پیروزی حماس در انتخابات فلسطین
يکشنبه 3 اسفند 1399 - 13:35

گزارش های رسانه ای از نگرانی رژیم اسرائیل از پیروزی جنبش حماس در انتخابات آینده فلسطین حکایت دارد.

العالم - فلسطین اشغالی

یک گزارش اسرائیلی حاکی از آن است که ارتش این رژیم از نزدیک تحولات مربوط به انتخابات فلسطین را دنبال و خود را برای تحولات احتمالی آماده می کند.

این درحالیست که مروان البرغوثی بر شرکت در انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین اصرار دارد. مساله ای که ممکن است در جنبش فتح شکاف ایجاد کند و به نفع حماس تمام شود.

"امیر بوخبوط" در گزارشی که در پایگاه صهیونیستی "والا" منتشر شد، نوشت : در آغاز انتفاضه دوم، البرغوثی خود را رهبری سیاسی در جنبش فتح می دید، اما با گذشت زمان ، گزارش های اطلاعاتی درباره ارتباط وی با حملات علیه شهرک نشینان در سرویس های اطلاعاتی ، جمع آوری شد.

وی ادامه داد : بر اساس پیش بینی های حاکم در محافل اسرائیلی ، آزاد کردن البرغوثی برای شرکت در انتخابات، ثبات نسبی جنبش فتح را بر هم می زند و تشکیلات خودگردان فلسطین را دچار اختلاف می کند.

دراین گزارش آمده است که سرویس های امنیتی اسرائیل اعلام کردند که اعلام برگزاری انتخابات، تنها پیشنهادی از سوی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود و وی به طور عمده در احتمال برگزاری آن ابراز تردید کرد.

این مساله ، پیش بینی های مربوط به نتایج نظرسنجی های فلسطینی درباره نگرانی از شکست فتح در برابر حماس را تقویت می کند.

وی اظهار داشت : این انتخابات، تلاشی برای کاهش فشار بر مسئولان ارشد فلسطینی است که خواهان بهبود بخشیدن به وضعیت خود در آینده بعد از کناره گیری محمود عباس هستند و برگزاری آن دربردارنده پیام هایی به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکاست.

یه گقته وی، طبق ارزیابی مسئولان امنیتی اسرائیل، ابومازن ، انتخابات را مقدمه ای برای فراهم کردن راه خود برای گفتگو با کاخ سفید می داند که طی سال های ریاست جمهوری ترامپ متوقف شده بود . شاید روندی سیاسی با اسرائیل را از طریق میانجی گری امریکا شروع کند.

منابع امنیتی اسرائیل، معتقدند که ابومازن، انتخابات را گامی در جهت جمع اوری پول از کشورهای غربی و عربی و بازگرداندن حمایت ها از طرح ها و زیرساخت هاست.

محافل نظامی اسرائیل بیم آن دارند که نامزد شدن حماس برای انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، مشروعیت عباس را از بین ببرد و حماس از اختلافات فتح برای تقویت قدرت خود استفاده کند و نهادهای وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین را تحت سلطه خود درآورد و این مساله از لحاظ امنیتی و سیاسی برای اسرائیل بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به موافقت اسرائیل با سفر حسین الشیخ عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و دیدار با البرغوثی برای نامزد نشدن برای انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین گفت به نفع اسرائیل است که البرغوثی را متقاعد کند تا از تصمیم خود صرف نظر کند. زیرا نگران است که رقابت وی با ابومازن ، به چند دستگی در فتح منجر شود که این مساله به نفع حماس است که می خواهند کنترل کرانه باختری را نیز به دست گیرد.

وی از برخی سناریوهای ارتش اسرائیل برای مقابله با پافشاری البرغوثی با نامزد شدن در انتخابات از جمله محاصره قانونی وی و مانع تراشی در برابر تلاش هایش و یا لغو کردن انتخابات به بهانه های مختلف خبر داد. این درحالیست که حماس، انتخابات را فرصتی برای گسترش سلطه خود بر نظام سیاسی فلسطین می داند.

وی گفت که صحبت از انتخابات ، بدون پرداختن به فعالیت های حماس در کرانه باختری ، ممکن نیست.

زیرا ارتش اسرائیل، گمان می کند که سیاست جداسازی میان غزه و کرانه باختری ، سلطه بر این منطقه را مکن می سازد و از حملات مسلحانه جلوگیری می کند و هرگونه تلاش برای تغییر معادله، شهرک نشینان و نظامیان اسرائیلی را با خطر روبرو می کند.

پربیننده ترین خبرها