آیا نیروهای آمریکایی و انگلیسی، به بهانه مبارزه با تروریسم به لبنان بازمی گردند؟

آیا نیروهای آمریکایی و انگلیسی، به بهانه مبارزه با تروریسم به لبنان بازمی گردند؟
يکشنبه 3 اسفند 1399 - 14:23

پس از وقوع عملیات فجر الجرود و پایان حضور داعش و النصره در مرزهای سوریه و لبنان ، سخن گفتن از مساله مرزهای سوریه و لبنان در اخبار فراموش شد وبا آزادی نوار مرزی از سمت سوریه و از ابتدای القصیر در شمال تا جرود روستاهای جبل الشیخ در جنوب ، امنیت در این منطقه برقرار شد به گونه ای که روزنامه التایمز در گزارشی از اقدام بریتانیا در حمایت نظامی از لبنان برای کمک بدان و به اصطلاح آنان برای حفاظت مرزهای لبنان وسوریه خبر داد.  

العالم - تحلیل روز

این روزنامه افزود: بریتانیا 100 خودروی زرهی و تیمی چترباز برای کمک ، برای به اصطلاح خود، حفاظت از مرزهای سوریه اعزام کرد.

این روزنامه افزود: هدف اصلی از این کمک ها، توقف تروریسم ، مواد مخدر و ارسال سلاح از اروپا از طریق لبنان است .

تایمز به نقل از ژنرال سرجان لورمیر مسئول دفاعی برجسته انگلستان گفت : تقویت امنیت لبنان به جلوگیری از گسترش جنگ سوریه خارج از مرزهایش کمک می کند و امنیت را برای بریتانیا برقرار می کند .

تلاش دوباره بریتانیا و امریکا برای کنترل مرزهای سوریه و لبنان مساله جدیدی نیست، اما باید بسیار توجه کرد زیرا حمایت ارتش لبنان برای حفظ مرزهای لبنان و سوریه ، جدید نبوده و به خاطر تمایل انگلستان و امریکا به حفظ اراضی لبنان نیست اما بیم آن می رود که این کمک ها عاملی برای بازگشت نیروهای امریکایی و بریتانیایی به منطقه به بهانه مبارزه با تروریسم باشد همانگونه که نیروهای آمریکایی سال 2014 پس از عقب نشینی با عنوان ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم به عراق بازگشتند.

این داستان از سال 2009 آغاز شد زمانی که ارتش لبنان هنگ اول مرزی نیروهای زمینی را با هدف اصلی مبارزه با قاچاق در مرزهای لبنان و سوریه در منطقه شمال و مقرش در شدرا واقع در استان عکار و دقیقا در الدریب الاعلی تشکیل داد این در حالی است که بسیاری از ناظران ان را اجرای آشکار قطعنامه 1701 دانستند . سپس در سال 2011 دومین هنگ مرزی نیروهای زمینی را تشکیل داد که مقرش در راس بعلبک در استان بعلبک الهرمل بود .پس از آن سومین هنگ مرزی نیروهای زمینی شکل گرفت که مقرش در ابلح در استان زحله بود اما حمایت مالی بریتانیا از ارتش لبنان به گفته سفیر انگلیس در لبنان ازسال 2015 آغاز شد . برخی منابع لبنانی تاکید کردند بریتانیا میلیون ها دلار برای حمایت از هنگ های زمینی هزینه کرده حتی امریکا داوطلبانه حدود 100 میلیون دلار در این طرح هزینه کرده است .

در این دوره جریان المستقبل، مرزهای سوریه ولبنان را برای سرازیر شدن سلاح و افراد مسلح به سوریه باز کرد. همه مردم سوریه می دانند حوادث تلکلخ ، القصیر،حمص ، القلمون و حتی روستاهای منطقه جبل الشیخ فراموش نمی شود .

پس چگونه حملات و امداد رسانی به سوریه از طرابلس و روستاهای البقاع آغاز می شود.

بریتانیا؛ بزرگترین طرح خود را به ویژه با اقدام ارتش سوریه در خارج کردن بخش هایی از مرزهای لبنان از حمایت افراد مسلح به ویژه منطقه تلکلخ در تاریخ 30/11/2012 و کشته شدن بیش از 25 مسلح طرابلس که برای کمک به گروههای تروریستی داخل سوریه عزیمت کرده بودند، آغاز و تصمیم گرفت ارتش لبنان را به برج های کنترل مرزی مجهز کند.

عملا برج های آماده و ساخته شده در لبنان با نظارت بریتانیا ارسال شد و تولید این برج ها ادامه یافت تا سال 2014 به 12 برج رسید و 11 هزار سرباز لبنانی نیز آموزش دیدند و پایگاههای عملیات پیشرفته و مراکز کنترل مرزی ایجاد شد .این برج ها؛چند طبقه داشت و مجهز به دوربین های مدار بسته روزانه و شبانه بود که با اشعه مادون قرمز کار می کردند این دوربین ها به یکدیگر متصل بوده و تصویر را به اتاق عملیات ارتش لبنان ارسال می کردند که این مساله تردیدهایی درباره هدف این دستگاههای کنترل کننده بریتانیا ایجاد می کند و اینکه آیا عملا امنیت دارند که ارتش لبنان از آن استفاده می کند و چرا در اوج جنگ تحمیلی سوریه فعال نبود تا از ورود سلاح و افراد مسلح به سوریه جلوگیری کند و موجب ناکامی حملات افراد مسلح شود .

بدون شک ورود خوردوهای نظامی بریتانیا به مرزهای زمینی سوریه و لبنان و همه اقدامات بریتانیا در مرزها، دغدغه ها و نگرانی هایی به وجود آورده مبنی بر اینکه آیا تضمینی وجود دارد که از ارسال نتایج و تصاویر دوربین ها و دستگاههای کنترل به امریکا و بریتانیا جلوگیری کند و میزان محرمانه بودن این اطلاعات که فقط ارتش لبنان باید ازآن استفاده کند،چقدر است.

با توجه به درگیری های منطقه ، بی تاثیربودن نقش بریتانیا و امریکا برای آزادسازی الجرود تا اعمال فشار بر دولت لبنان برای ممانعت از ورود به درگیری ها تا منع فعالیت هواپیمای تجسسی ارتش لبنان مشخص می شود ، همه ما می دانیم نیروهای بریتانیایی و امریکایی راهکارها و برنامه های مختلفی علیه مقاومت و ارتش سوریه دارد زیرا منابع مختلف از ورود خودروهای بریتانیایی و حرکت در مرزهای سوریه لبنان و ایجاد برج های مراقبت و نصب دوربین های بریتانیا با اهداف مشخصی خبر می دهد که افزون بر نظارت بر راههای کمک به مقاومت و محاصره آن، ایجاد فاصله جغرافیایی میان سوریه و لبنان و اجرای قطعنامه بین المللی 1559و 1701 از جمله آنهاست که گروههای مسلح در صدد اجرای آن بودند و با درگیری فجر الجرود پایان یافت.

مرزهای سوریه و لبنان در جنگ تحمیلی سوریه بخشی از ساختار متجاوزان بود زیرا برخی از گروههای سیاسی لبنانی در ادامه جنگ نقش داشتند و مقادیرزیادی سلاح، پول و افراد مسلح از این مناطق مرزی زیر نظر بریتانیا و امریکا انتقال یافت.

به گونه ای که سازمان اطلاعات بریتانیا و امریکا می دانستند این منطقه پناهگاه امن افراد مسلح و اتاق های عملیات آنان است و این منطقه از القصیر تا الزبدانی همه مناطق کوهستانی صعب العبور دروازه ای به سوی سوریه است تا اینکه فجر الجرود ودرگیری "اگر بازگردید بازمی گردیم" ، آغاز شد و آن را به منطقه امنی به دور از جنگ و عملیات تبدیل کرد و احتیاط ، وظیفه شد تا در برخورد با هر حرکت مشکوک بریتانیا و امریکا یا هر کشور شریک در تجاوز به سوریه و لبنان، در مرزهای سوریه و لبنان دقت عمل لازمی شود

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها