آیا بورل می تواند توافق هسته ای را نجات دهد؟  

آیا بورل می تواند توافق هسته ای را نجات دهد؟  
يکشنبه 3 اسفند 1399 - 22:36

برخی بر روی پیشنهاد جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر برگزاری نشست غیر رسمی اعضای توافق هسته ای 4+1با امریکا  و ایران برای از تنگنا در اوردن توافق هسته ای حساب باز کرده اند.

العالم كشكول

تنگنایی که به دلیل خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین امریکا از توافق هسته ای و تحمیل تحریم های بی سابقه علیه ایران و تلاش های جو بایدن رئیس جمهوری کنونی مبنی بر سوء استفاده از میراث ترامپ برای اعمال فشار بر ایران و تحمیل شروطش بر آن ایجاد شده است.

ایران که هنوز به این پیشنهاد پاسخی نداده و هم اکنون در حال بررسی و رایزنی با روسیه و چین است براین باور است که بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای نیاز به جلسه ویژه‌ای ندارد و لغو تحریم‌های ترامپ با همدستی اروپایی ها از سوی دولت بایدن برای انجام آن کفایت می‌کند.

که بایدن در صدد سوء استفاده از آن برای تحقق اهدافی است که رئیس جمهوری پیشین علیرغم دیوانگی و قلدرمابی اش در تحقق آن ناکام مانده است.

ایران برای وضع نکاتی در جدول برنامه نشست در صورت برگزاری، اعلام کرده امریکا عضو گروه 4+1 نیست و حق ندارد به نام این گروه سخن بگوید و شرط بازگشتش به گروه و سخن گفتن از سوی این گروه، لغو تحریم هایی است که امریکا نه تنها بر ایران بلکه برهمه اعضاء این گروه اعمال کرده که خواهان پاینبدی به قوانین بین المللی و احترام به امضاهایشان و تعهدات بین المللی آن ها بودند.

بدون شک بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای، بدون اثبات جدیت و عدم فریبکاری و نیرنگ بازی معنایی ندارد که البته واشنگتن عادت دارد برای تحقق اهدافش که مشخص است میان سایر اعضای گروه اختلاف افکنی کند.

اعتماد به امریکا پس از تجربه تلخ همه اعضای توافق هسته ای در دوره ترامپ و بایدن در رویارویی با عدم پایبندی آشکار آنان به تعهداتشان و شانه خالی کردن از امضای خود و نقض قطعنامه های بین المللی از جمله قطعنامه 2231 شورای امنیت و به عنوان یک کشور قدرتمند بی احترامی به نقش و جایگاهش در سطح بین المللی،ساده لوحی است.

ایران برای این نشست در صورت تشکیل شرایطی مشخص کرده که نقشه راهی برای به ثمر نشستن آن است زیرا هیچ مذاکراتی شاهد تغییر توافق کنونی نخواهد بود و محملی برای گسترده شدن آن و بررسی مسائل دیگر یا اعضای دیگر باشد که برخی از اعضای فریبکار به دنبال ان هستند.

برگزار کنندگان این نشست که برنامه کاری یک ماده ای پیش رو دارند و آن نیز ایجاد راهی برای بازگشت عضو خارج شده به توافق است که در صدد متلاشی کردن آن از درون بود و همه متعهدان به توافق را تهدید به تحریم کرد در حالی که اکنون با گستاخی شروطی را برای بازگشت ایران به توافق تعیین می کند که نسخه دیگری از شروط ترامپ احمق و همراه پرحرف وی پومپئوی ناکام است که برای ابد به زباله دان تاریخ پیوسته اند .

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها