هشدار دبیرکل سازمان ملل درخصوص «تهدیدات فرا ملی» جنبش‌های نژادپرستانه

هشدار دبیرکل سازمان ملل درخصوص «تهدیدات فرا ملی» جنبش‌های نژادپرستانه
دوشنبه 4 اسفند 1399 - 16:30

دبیرکل سازمان ملل تهدیدات ناشی از گروه‌های نئو نازی و نژادپرست را فراتر از مسائل بومی و داخلی برخی کشورها دانست و درخصوص استفاده از شیوع ویروس کرونا برای انتشار اطلاعات نادرست هشدار داد.

العالم - آمریکا

در پی قدرت گرفتن گروه‌های سفید برتر پندار در آمریکا با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل وجود تهدیدات درخصوص گسترش نژادپرستی را «فرا ملی» توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، گوترش روز دوشنبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «جنبش‌های سفید برتر پنداری و نئو نازی چیزی فراتر از تهدیدات بومی و داخلی هستند. آن‌ها در حال تبدیل به تهدیداتی فرا ملی هستند».

دبیرکل سازمان ملل بدون اشاره به نام آمریکا افزود: «امروز این جنبش‌های افراط‌گرا، تهدید امنیتی شماره یک در برخی کشورها محسوب می‌شوند».

گوترش در ادامه گفت: «این گروه‌های نفرت‌پراکنی به میزان زیادی از سوی افرادی که در موضع مسئولیت قرار دارند، به شکلی مورد تشویق قرار می‌گیرند که در زمانی نه چندان دور آن را تصور هم نمی‌کردیم».

وی تأکید کرد: «برای شکست این خطر جدی و رو به رشد، به هماهنگی در سطح جهانی نیاز داریم».

گوترش همچنین مقامات برخی کشورها را به استفاده از شیوع ویروس کرونا برای اتخاذ «پاسخ‌های امنیتی سنگین و اقدامات اضطراری برای سرکوب مخالفان» متهم کرد و گفت: «گاهاً ممانعت از دسترسی به اطلاعاتی درباره کووید-۱۹ که می‌تواند جان افراد را نجات دهد درکنار انتشار اطلاعات غلط، توسط برخی قدرت‌ها صورت می‌گیرد».

او همچنین بیان داشت: «از کشورهای عضو می‌خواهم حقوق بشر را در مرکز چارچوب‌های مقرراتی و قانون‌گذاری درخصوص توسعه استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال قرار دهند. ما به آینده دیجیتالی آزادی نیاز داریم که به شرافت و حریم خصوصی افراد تجاوز نکند».

ترامپ پس از به قدرت رسیدن در آمریکا، از گروه‌های راست افراطی و سفید برتر پندار حمایت و دستور سرکوب جنبش «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» را صادر کرد.

در گوشه و کنار جهان، رهبران کشورهایی نظیر انگلیس، استرالیا، برزیل و ایتالیا نیز به تقلید از ترامپ، تفکرات راست افراطی و نژادپرستانه را در دستورکار خود قرار دادند و حتی درخصوص مبارزه با ویروس کرونا نیز اظهارنظرهای خطرناک و اشتباه وی را تکرار کردند.

پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و ناتوانی او اثبات ادعاهایش درخصوص تقلب در انتخابات و تلاش بی‌حاصل او برای نتیجه انتخابات، هواداران وی که اغلب از گروه‌های راست افراطی و نژادپرست بودند، به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند که ده‌ها زخمی و پنج کشته برجای گذاشت.

این حادثه در نهایت استیضاح دوم ترامپ به اتهام «تحریک به شورش» را به‌دنبال داشت اما او در دادگاه استیضاح مجلس سنا، با حمایت هم‌حزبی‌هایش تبرئه شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها