گروه‌های فلسطینی مطالبات نسل جدید را جدی بگیرند!

گروه‌های فلسطینی مطالبات نسل جدید را جدی بگیرند!
چهارشنبه 6 اسفند 1399 - 13:18

طی 70 سال گذشته هیچ‌یک از فلسطینیان انتظار نداشته‌اند که حکام عرب برای نجات‌شان بشتابند ولی بدترین کابوسِ غیرمنتظره برای آنها، فروپاشی عربی بوده که استارت آن را امارات با عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها زد.

العالم - تحلیل روز

فلسطینیان همواره احساس می‌کردند که پشتیبانی ندارند ولی حالا خیانت عرب‌ها، درد فلسطینیان را مضاعف کرده است. به اعتقاد من، وحدت فلسطینیان و حرکت به سوی انتخابات از نتایج ایجاد این فروپاشی عربی است.

مرحله جدید در سرزمین‌های فلسطینی فراتر از ایده انتخابات قانونگذاری و ریاستی است بلکه آن، مرحله تغییر واقعی برای دوره‌ای است که از زمان توافق اسلو تا به امروز ادامه دارد. سیاسیون غافلگیر خواهند شد از اینکه گزینه ملت فلسطین شخصی خواهد بود که ایده‌ و طرحی برای مقاومت ارائه دهد که به دور از شعارهای پرطمطراق است، کسی که طرحی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یکپارچه ارائه می‌دهد مقاومت و ثبات در نبرد را به معنای واقعی تعریف می‌کند. ایده مقاومت در نزد مردم فلسطین ایده‌ای یکپارچه ولی به شیوه‌های متعدد است. مقاومت یعنی رویارویی، به چالش کشیدن و تحمیل واقعیت به رژیم اشغالگر است هر چند ممکن است روش‌ها و ابزار آن متفاوت باشد ولی شعار اصلی آن، که فلسطنییان در این انتخابات بر آن تأکید خواهند داشت این است که طرح و ایده آنها در سایه فروپاشی عربی مقاومت است و کسی که مقاومت را در کردار و گفتار، شعار خود گرداند مورد پذیرش و استقبال مردم فلسطین قرار خواهد گرفت.

شاهد این است که تمامی گروه‌های فلسطینی که در پی تصاحب آرای مردم فلسطین هستند شعار مقاومت را تکرار و به تاریخ مقاومت فلسطین افتخار می‌کنند. جنبش فتح که در تلاش برای بازیابی جایگاهش در میان مردم فلسین است "اول تفنگ، اول سنگ" را شعار خود کرده است و این جنبش در جریان کارزار انتخاباتی‌اش سازش و مذاکره را نادیده خواهد گرفت؛ چرا که این شعارها در نزد مردم فلسطین بی‌اهمیت شده است و آنها تأکید دارند مذاکره هرگز به صلح منتهی نمی‌شود بلکه تنها دستاوردش تسلیم شدن و عقب‌نشینی از تمامی آرمان‌ها است.

گروه‌های فلسطین باید در راستای خواسته‌ها و اراده‌های مردم فلسطین اقدام کنند و مطالبات بیش از یک میلیون فلسطینی را که برای نخستین بار در انتخابات شرکت خواهند کرد، مد نظر قرار دهند؛ این نسل جوان فلسطینی شاهد سه جنگ در نوار غزه بوده‌اند و در سال 2015 علیه رژیم اشغالگر انتفاضه کردند. تاریخ فلسطین نشان داده است که نسل‌های جوان نسبت به نسل‌های پیشتر از اتفاقات و تحولات به خوبی آگاه هستند و آماده هستند در راه رسیدن به آرمان‌های‌شان جان‌شان را فدا کنند. بنابراین رقیبان انتخابات پارلمانی فلسطین باید در برنامه‌های سیاسی‌شان تجدیدنظر کنند تا مورد پذیرش "نسل اصلاح‌طلب فلسطین" باشند.

فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها