انتخابات فلسطین؛ پس از 22 مه اختیار دست مردم است

انتخابات فلسطین؛ پس از 22 مه اختیار دست مردم است
سه شنبه 5 اسفند 1399 - 11:24

قرارها گذاشته شده و مردم تصمیم خود را برای شرکت در انتخابات گرفته اند. آمار ثبت نام برای شرکت در انتخابات به 93 درصد رسیده است. فهرست ها آماده می شوند و کمیته مرکزی فلسطین تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات پارلمانی در روز 22 مه آینده را تدارک دیده است و مهلت ثبت نام کاندیداها برای شرکت در این انتخابات از شنبه بیستم مارس آینده آغاز می شود.

العالم - تحلیل روز

این انتخابات توفانی از خوشبینی در میان نسلی ایجاد کرده است که هیچ درکی از صندوق آرا ندارند و چیزی از دموکراسی نمی دانند اما به شدت مشتاقند تا آرای خود را در صندوق بیندازند. این نسل که تا امروز اصلا نمی دانستند که رای شان مهم است تا به خود آمدند دیدند که مورد توجه سران و سردمداران قرار گرفته اند.

این انتخابات مهم است اما متأسفانه برخواسته از انتظارات و خواسته های مردم نیست. مردم مدتهاست که خواستار این انتخابات هستند اما صدایشان شنیده نمی شد. طرح برگزاری این انتخابات از کاخ سفید و قاره پیر و برخی کشورهای منطقه آمده است و به همبن دلیل است که همه گروه ها اطاعت کردند. ممکن است کسی بپرسد "چه عیبی دارد؟" دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.. به اعتقاد من، این برداشت صحیح است.. اگر بخواهیم از این فرصت به نفع خودمان استفاده کنیم و از انتصاب های تکراری و حذف همدیگر بپرهیزیم، و پس از انتخابات دوباره به سراغ گفتگوهای بیهوده نرویم و سلاح مقاومت بازیچه تصمیمات فردی علیه وطن نشود، نیازمند یک برنامه سیاسی جامع و فراگیر هستیم. همان فضایی که ما را به سمت انتخابات سوق داده است، باعث بروز نگرانی بابت نتیجه انتخابات هم هست. جنبش حماس با اینکه می دانست که کل فرآیند انتخابات، با مذاکرات پیوند خورده است، با آن موافقت کرده است. اما این جنبش باید مشروعیت سیاسی خود را هم پس از اختلافات داخلی بازیابد.. به همین دلیل است که این انتخابات برایش مهم است؛ هر چند که آن را سر خانه اول برمی گرداند که البته در ظاهر از مذاکرات اسلو بهتر است اما در باطن تکرار همان سناریوی قبلی به سبک و شیوه ای متفاوت است؛ این بار این اراده مردمی است که می توانند انتخاب کنند که بپذیرند یا رد کنند. ملتی که شجاعانه شعله مقاومت را در غزه و کرانه باختری در بر گرفته بدون اینکه ذره از ترس به خود بلرزد، می تواند آرمان خود را زنده نگه دارد و از آن در برابر موج زد و بندهای پس از انتخابات حمایت کند. در چنین شرایطی، تنها یک نسخه جادویی وجود دارد و آن وحدت مردمی است که به خاطر رویکردهای ضد و نقیض سران و رهبران خود، دچار تفرقه شده اند. بر این اساس تکیه بر وحدت مردم بسیار کارسازتر از اعتماد به دولتی است که دور یک میز جمع می شوند اما اعضای آن، هر یک، به جایی وابسته هستند.

هر اندازه که اختلاف در برنامه ها و اهداف گروه های سیاسی وجود داشته باشد و یا به دنبال کسب رضایت و حمایت امریکا باشند، مساله اصلی این است که این ملت فلسطین هستند حرف اول و آخر را می زنند.

  • إسراء البحيصی

پربیننده ترین خبرها