سازمان هواشناسی هشدار داد:

ورود همزمان 2 سامانه بارشی به کشور/ موج جدید برف و باران و سرما در راه است

 ورود همزمان 2 سامانه بارشی به کشور/ موج جدید برف و باران و سرما در راه است
چهارشنبه 6 اسفند 1399 - 13:17

سازمان هواشناسی از ورود همزمان دو سامانه بارشی از امروز (چهارشنبه) به کشور خبر داد که تا روز شنبه موجب بارش باران و برف و کاهش دما تا ۱۵ درجه و احتمال کولاک یخبندان و اخلال در تردد در بسیاری از استان‌ها خواهد شد.

العالم ـ ایران ـ علمی

سازمان هواشناسی با اعلام هشدار سطح نارنجی از نفوذ سامانه نسبتا سرد در روز چهارشنبه ( ششم اسفند) و پایان آن در روز پنج‌شنبه خبر داد و گفت: بارش برف، کاهش دما و یخبندان، رخداد مه و کاهش دید افقی، در مناطق کوهستانی کولاک برف، بارش برف و یخبندان، علاوه بر ارتفاعات و دامنه ها در مناطق ساحلی و جلگه ای کرانه های خزر نیز پیش بینی می شود. بارش در مناطق جنوبی بصورت باران خواهد بود.

امروز (چهارشنبه) نیز در گیلان، غرب مازندران، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و پنج‌شنبه در گیلان، جنوب غرب و غرب اصفهان، کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب خراسان جنوبی بارش ها ادامه دارد.

اختلال در تردد و کاهش دید

سازمان هواشناسی همچنین از اختلال در تردد، کاهش دید، تاخیر یا احتمال لغو پروازها، کولاک در گردنه های برفگیر و کوهستانی و احتمال رخداد بهمن در مناطق مستعد، لغزندگی جاده‌ها، آب گرفتگی معابر و بالاآمدن آب رودخانه‌ها خبر داد که بر اثر این سامانه بارشی ایجاد خواهد شد. همچنین نفوذ هوای سرد با ورود سامانه دوم به کشور از روز چهارشتبه آغاز و تا روز شنبه ادامه دارد.

کاهش ۶ تا ۱۵ درجه ای دما

براساس اعلام سازمان هواشناسی، کاهش ۶ تا ۱۰ درجه ای دما در استان های ساحلی خزر، کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه ای دما در شمال شرق و کاهش ۴ تا ۸ درجه ای دما در شمال غرب از چهارشنبه تا بامداد شنبه کاهش ۸ تا ۱۲ درجه ای دما در شرق، جنوب شرق و کاهش ۵ تا ۱۰ درجه ای دما در دامنه های جنوبی البرز از پنج شنبه تا بامداد شنبه پیش بینی می شود.

روز چهارشنبه شمال غرب و سواحل شمالی و شمال شرق و روز پنج شنبه شمال غرب و جنوب شرق و شمال شرق و غرب استانهای مرکز و سواحل شمالی و استانهای البرز، قزوین، تهران، قم، سمنان و مرکزی درگیر این سامانه هستند.

روز جمعه شمال غرب و سواحل شمالی و مرکز و شمال شرق و غرب و شرق و مناطق جنوب شرق و استانهای سمنان، قزوین، البرز و شمال تهران اثر مخاطره را خواهند داشت.

افزایش مصرف سوخت، افت فشار گاز، خسارت به محصولات و تاسیسات کشاورزی و یخ زدگی و لغزندگی جاده ها از اثرات ورود این سامانه است.

پرهیز از سفرهای برون شهری بویژه در مناطق کوهستانی، آمادگی ماشین‌آلات برف روبی و نمک‌پاشی، تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی، ممانعت از صعود کوهنوردان، آمادگی تجهیزات برف روبی و تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی، کنترل و بازگشایی آبروها، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدر و سایر اقدامات پیشگیرانه توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی همچنین خواستار مدیریت توزیع حامل های انرژی و رعایت مصرف بهینه انرژی، محافظت از تاسیسات کشاورزی و سیستم های آبیاری، احتیاط در تردد، استفاده از کودهای پتاسه و آمینو اسید جهت مقابله با تنش سرمایی ناشی از کاهش دما شد که با ورود سامانه دوم بارشی اجرای این موارد را ضروری خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها