پیروزی صنعا و نشانه های به نتیجه رسیدن نبرد در "مأرب"

پیروزی صنعا و نشانه های به نتیجه رسیدن نبرد در
پنج‌شنبه 7 اسفند 1399 - 12:17

جبهه شعله ور مأرب طی هفته های اخیر نبردی سرنوشت ساز در پرونده نظامی یمن را به خود دیده که در آن، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی پیشروی های خوبی انجام دادند که از این طریق موفق شدند بیش از پیش به مأرب نزدیک شوند و طبق داده های میدانی، آن را از سه محور به محاصره درآورند.

العالم- تحلیل روز

علاوه بر آنچه پیروزی های میدان اثبات می کند، مواضع سیاسی، نظامی و قبیله ای در مناطق تحت کنترل صنعا در یک حالت آماده باش به نظر می رسد و کم کم به ضرورت آزادسازی مأرب پی می برد چرا که اهمیت این استان را از بعد جغرافیایی و ثروت های نفتی و غیر نفتی آن درک کرده است. همچنین نیروهای صنعا دریافته اند که آزادسازی مناطق یمنی از قیمومیت خارجی و دفاع از خود و پاسخ طبیعی و مشروع به تنش ائتلاف سعودی و اعمال متجاوزانه اش امری ضروری است. این مسئله، موضع متحد صنعا (سیاسی، نظامی و قبیله ای) در تصمیم برای به نتیجه رساندن نبرد مأرب را نشان می دهد. از سویی ائتلاف عربستان نیز کم کم به اهمیت این مسئله پی می برد تا دوباره در حالت آماده باش قرار بگیرد و با تمام نیرو برای دفاع از مواضع درحال سقوط خود تلاش کند.

تمام فعالیت های اخیر از سوی ائتلاف متجاوز، با پشتیبانی حملات گسترده هوایی، مانع از این نشد که نیروهای صنعا پیروزی های میدانی خود را ثبت نکنند. این پیروزی ها تسلط بر مواضع مهم در زنجیره ارتفاعات مشرف به شهر مأرب از مناطق الراک و الزور واقع در کرانه غربی سد مأرب تا محیط منطقه الطلعه الحمراء و مناطق العطیف و ایدات الراء در شمال را شامل می شود.

جزئیات دقیق نبرد نشان می دهد که نیروهای صنعا به عملیات نظامی منحصر به فرد خود در حومه های غربی و شمالی شهر مأرب و پیشروی خود با آزادسازی مواضع جدید ادامه داده اند که ائتلاف عربستان را متحمل زیان های سنگینی کرده است. این ائتلاف با وجود تقویت های زیاد در نبرد با ارسال جنگ افزارها و مزدوران خود از جناح های مختلف برای جبران از دست دادن شهری که آخرین سنگر او و حکومت هادی در شمال یمن بود آسیب دید. این چیرگی صنعا به مثابه تحول بزرگی در معادله نظامی یمن است که پروزی های میدانی در بیش از یک جبهه و پیروزی در حملات هوایی به عمق نیروهای عربستانی گواه آن است.

تحولات مأرب موجب ایجاد مواضع بین المللی جدید و پی در پی شد. یکی از آنها بیانیه های سازمان ملل و نماینده آن بود که در آن نسبت به ادامه جنگ هشدار دادند. ظاهرا شکست هایی که عربستان و متحدانش متحمل شده اند آنها را وا داشت تا برای حفظ ته مانده آبرویشان این مواضع را به دیگران القا کنند. به عقیده برخی، این مسئله صرف نظر از آینده نبرد مأرب و سرنوشت آن، نشانه ای مثبت در راستای به جریان انداختن پرونده سیاسی راکد یمن است، زیرا پیروزی های نظامی صنعا به منزله اهرم فشاری است که می توان از آن برای به کرسی نشاندن شروط خود مبنی بر پایان جنگ و محاصره استفاده کرد که خواسته اکثر یمنی ها است.

*علی الذهب

پربیننده ترین خبرها