ولی عهد بحرین اظهارات نسنجیده مکرون را تکرار کرد؛

شورای همکاری در مذاکرات امنیتی آتی منطقه باشد

شورای همکاری در مذاکرات امنیتی آتی منطقه باشد
پنج‌شنبه 7 اسفند 1399 - 13:28

پس از اظهارات نسنجیده مکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر حضور برخی کشور های عربی در مذاکرات هسته ای احتمالی آتی، اینبار ولی عهد بحرین نیز با بیان اظهاراتی مشابه خواستار حضور شورای همکاری خلیج فارس در هرگونه مذاکرات آتی درباره امنیت منطقه شد.

العالم - جهان اسلام/بحرین

به گزارش روزنامه بحرینی «الایام»، «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولی‌عهد بحرین، امروز (پنجشنبه) در دیدار با سردبیران روزنامه‌های محلی این کشور در بخشی از سخنان خود به موضوع توافق هسته‌ای اشاره کرد و در ادامه تأکید کرد که شورای همکاری خلیج فارس بایستی در هرگونه مذاکره آتی درباره امنیت و ثبات منطقه یکی از طرف‌های آن باشد.

سلمان بن حمد آل خلیفه مدعی در این خصوص مدعی شد که مشارکت کشورهای عضو شورای همکاری، دست‌یابی به راهکارهای پایدار را تضمین می‌کند.

او همچنین گفت که این راهکارها بایست مبتنی بر بنیان‌های مسالمت‌آمیز و حافظ منافع همه باشد.

از طرفی دیگر، ولی‌عهد بحرین بدون اشاره به مداخلات ریاض در امور کشورهای مختلف منطقه، مدعی شد که عربستان سعودی «عمق راهبردی امت عربی و اسلامی و عامل ثبات منطقه و اقتصاد جهان» است.

درخواست ولی‌عهد بحرین درباره سهیم کردن شورای همکاری در هرگونه توافق امنیتی در آینده در حالی مطرح شده است که روز سه‌شنبه هفته جاری نیز «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در دیدار با سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ریاض خواسته مشابهی را مطرح کرد.

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، در دیدار یادشده، ضمن اتهام‌زنی به ایران و جنبش انصارالله یمن در بخشی از اظهارات خود با اشاره به موضوع توافق هسته‌ای، خواستار «مشارکت شورای همکاری در هر گونه مذاکره مربوط به امنیت و ثبات منطقه» شده بود.

هیأت دولت عربستان سعودی نیز پیشتر در جلسه‌ای که به ریاست «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه سعودی برگزار شد،‌ در بیانیه‌ای، بر حضور در هرگونه مذاکره احتمالی با ایران اصرار ورزیده بود.

این ماجرا از آنجا شروع شد که پیشتر، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه خواستار مشارکت عربستان سعودی در هرگونه توافق با ایران شده بود که این اظهارات واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات رئیس جمهور فرانسه او را به پرهیز از مواضع نسنجیده و شتاب‌زده دعوت کرد و در عین حال،‌ خطاب به وی گفت: برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیرقابل تغییر هستند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها