واکنش بایدن به گزارش سیا درباره قتل خاشقچی چه خواهد بود؟

واکنش بایدن به گزارش سیا درباره قتل خاشقچی چه خواهد بود؟
پنج‌شنبه 7 اسفند 1399 - 16:44

در حالی‌که جهان در انتظار نتیجه گزارش سی آی ای درمورد قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی است، همه منتظر واکنش جو بایدن هستند. آیا او عربستان یا محمد بن سلمان را کنار خواهد گذاشت یا معامله ای احتمالی وجود خواهد داشت؟

العالم - نظرکده

پژوهشگران مسائل سیاسی می گویند که اتهام محمد بن سلمان به قتل خاشقچی امری محرز است و گزارش سی آی ای بن سلمان را محکوم خواهد کرد.

آنها افزودند: این اتهام یکی از ابزارهای بایدن است که از آن برای کنار گذاشتن بن سلمان استفاده خواهد کرد. بخصوص اینکه او از سوی دادگاه های آمریکا تحت تعقیب است.

کارشناسان سیاسی پیش بینی می کنند که با رهبری آمریکا و با فشار سازمان های حقوقی و دادگاه کیفری بین المللی و از طریق شورای بیعت عربستان، بن سلمان با شخص دیگری جایگزین خواهد شد.

به عقیده پژوهشگران، دعوت به دموکراسی چندین درجه دارد. اولین مورد امکان باجگیری بیشتر از حکومت های عربی متحجر است که در این صورت ممکن است شرایط خشونت آمیز فراوانی بر آنها تحمیل شود و افکار عمومی عربستان را تحت تاثیر قرار دهد.

آنها بر این باورند که برای دعوت به دموکراسی از سوی آمریکا مرزهایی وجود دارد. آمریکا نمی تواند با سرنگونی رژیم های حاکم در منطقه متحمل ریسک شود. مانند خاندان آل سعود که تاریخی طولانی در روابط خود با آمریکا داشته است. لذا تلاش می کند تا با برخی اصلاحات ظاهری این مسئله را حل و فصل کند.

مسئولان یمنی نیز خاطرنشان می کنند که عربستان در ارتباط با یمن به دنبال طرحی خیالی برای مصرف رسانه ای است تا بتواند تحت عنوان طرح صلح به فریب دیگران ادامه دهد. زیرا هیچ ضمانت بین المللی برای اثبات اعتبار آن وجود ندارد.

به عقیده این مسئولان، عربستان با این طرح تلاش می کند تا نیروهای تحت رهبری خود را در جبهه مأرب بازآرایی کند تا بتواند بر این منطقه مسلط شود.

پربیننده ترین خبرها