الحشد الشعبی؛ سدی بزرگ در مقابل طرح‌های تجزیه عراق

الحشد الشعبی؛ سدی بزرگ در مقابل طرح‌های تجزیه عراق
شنبه 9 اسفند 1399 - 10:59

انتظار می‌رفت بعد از حملات پراکنده و مشکوک به منطقه الخضراء (سبز) و دیگر مواضع آمریکا در عراق، که قربانیان‌شان فقط عراقی‌ها بودند، آمریکا دست به جنایات بزدلانه‌ای علیه مواضع الحشد العشبی در مرزهای مشترک عراق و سوریه بزند.

العالم- تحلیل روز

حتی بیانیه هیئت هماهنگی مقاومت عراق که به نیروهای آمریکایی فرصت داده تا جدول زمانی محدود و معینی برای خروج از عراق تدوین کنند، از انتظار عراقی‌ها درباره حملات آمریکا به مواضع الحشد الشعبی کم نکرده است. آمریکا مصمم است در عراق حضور مستمر داشته باشد تا این کشور را همانند سوریه در وضعیت ضعیف و تجزیه قرار دهد. لذا الحشد الشعبی را مانعی بزرگ در راه رسیدن به رویای حضور دائم در عراق و تجزیه آن می‌بند پس تصمیم گرفته وجهه الحشد الشعبی را تخریب و آن را بدنام کند.

آمریکا ماموریت بدنام کردن الحشد الشعبی را به مزدوران سفارتش، باندهای جوکری و باندهای بعثی- داعشی و نیز رسانه‌های مورد حمایت سعودی، امارات و دیگر رژیم‌های مرتجع عربی محول کرده است. عراقی‌ها نیز گوشه‌ای از این اقدامات خرابکارانه این مزدوران را شاهد هستند به‌ویژه زمانی‌که این طرف‌ها با تظاهرات مسالمت‌‌آمیز ملت عراق موج‌سواری کردند و به مواضع و پایگاه‌های الحشد الشعبی حمله کرده و آنجا را به آتش کشیدند، و همچنین به تظاهرات‌کنندگان بی‌گناه حمله کرده و آنها را به قتل رساندند و پس از آن مدعی شدند که الحشد الشعبی پشت این جنایت‌ها و کشتار غیرنظامیان است.

بعد از آنکه پارلمان عراق به دنبال جنایت ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در ژانویه 2020 قطعنامه اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد، باندهای جوکری، بعثی و داعشیِ آمریکا وارد مرحله دیگری از ماموریت هدف قرار دادن الحشد الشعبی شدند؛ آنها در ظاهر مواضع آمریکایی را هدف حملات موشکی قرار می‌دهند ولی قربانیان انها در اصل عراقی‌ها هستند و پس از این حملات، رسانه‌های آمریکایی، اسرائیلی، سعودی، اماراتی و رژیم‌های مرتجع عربی همان تعامل را که با حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه و انصارالله در یمن دارند با الحشد الشعبی در عراق نیز دارند و نیروهای الحشد را نیز "تروریست"، "وفادار به ایران" و "شبه‌نظامی" می‌نامند و در مقابل از طرف‌های که تسلیم آمریکا می‌شوند و با صهیونیست‌ها عادی‌سازی می‌کند، مدح می‌کنند.

عراقی‌ها به خوبی می‌دانند که آمریکا بزرگ‌ترین سفارتش را در بغداد احداث کرده است. زیرا مساحتش به اندازه مساحت شهر واتیکان ایتالیاست و در زمینی به مساحت بیش از 90 هزار متر مربع ساخته شده تا جایی که حدود پنج برابر بزرگتر از بزرگترین سفارتخانه سابق آمریکا در ارمنستان است. این سفارتخانه ژانویه 2009 پس از یک سری عملیات ساخت و ساز با هزینه بیش از 750 میلیون دلاری برای اسکان حدود 16 هزار کارمند و پیمانکار افتتاح شد.مجتمع سفارتخانه از پنج بخش اصلی یعنی شش مجتمع مسکونی، تأسیسات آب و زباله، یک نیروگاه، دو ساختمان دیپلماتیک و یک بخش تفریحی تشکیل شده است. این سفارتخانه همچنین دارای تئاتر، رستوران، مرکز خرید، استخر، سالن بدنسازی و زمین بسکتبال و فوتبال است. طبق گزارش خبرگزاری آمریکایی "سی‌ ان بی سی نیوز"، یگان تفنگداران دریایی ایالات متحده مسؤولیت حفاظت از سفارت این کشور را در بغداد برعهده دارد و علاوه بر اینکه پنج درب ورودی به شدت محافظت شده و ورودی اضطراری دارد، سازه‌های ساختمان آن هم دو و نیم برابر بیشتر از دیگر سفارتخانه‌ها مقاومت دارد.

آمریکا در محاسبات خود درباره کشور و ملت عراق دچار اشتباه فاحشی شده است؛ چرا که می‌پنداشت که عراق نیز مانند دیگر کشورهای منطقه است که می‌تواند بدون هیچ مانعی در آن جولان دهد و به دلخواه خود در آنجا پایگاه‌های نظامی احداث کند. این اشتباه محاسباتی آمریکا برگرفته از ناتوانی آن در درک و شناخت ملت عراق است. عراقی‌ها هرگز حضور نیروهای خارجی را تحمل نمی‌کنند. آمریکا تلاش کرد که روابط مستحکم ارتش عراق و الحشد الشعبی را که بخشی از نیروهای مسلح عراق محسوب می‌شوند، هدق قرار دهد زیرا وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون) در بیانیه‌ای ادعا کرد که قبل از حمله به مواضع الحشد در مرزهای مشترک با سوریه، با دولت عراق از نظر امنیتی هماهنگ کرده بود؛ ادعایی که بلافاصله وزارت دفاع عراق قاطعانه آن را رد و تأکید کرد که عراق و ائتلاف بین‌المللی، در زمینه مبارزه با داعش همکاری می‌کنند و اظهارات آمریکا در این‌باره بی‌اساس است. امری که نشان داد طرح و سناریوهای آمریکایی در ایجاد تفرقه و اختلاف میان نیروهای مسلح عراق و نیز ضربه زدن به اعتبار الحشد الشعبی شکست خورده است.

محمد سعید

پربیننده ترین خبرها