پشت پرده انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره قتل خاشقجی

پشت پرده انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره قتل خاشقجی
شنبه 9 اسفند 1399 - 17:43

"شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی با بازداشت یا قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار در استانبول ترکیه تایید کرده بود"، این اظهارات در ابتدای گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که روز گذشته درباره قتل جمال خاشقی منتشر شد، آمده است. اگر این گزارش، بن‌سلمان را دچار مرگ سیاسی نکند ولی او را فلج سیاسی خواهد کرد و او از ادامه ماموریتش ناتوان و برای مدیریت امور کشورش به آمریکا محتاج می‌شود.

العالم- درگوشی

به نظر می‌رسد هدف از انتشار گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا درباره قتل جمال خاشقجی، که محمد بن‌سلمان را متهم کرده، پایان دادن به حیات سیاسی این شاهزاده نیست بلکه دادن فرصت زندگی به او ولی فلج‌گونه. اگر آمریکا بتواند از این وضعیت فلجی جهت دستیابی به اهداف خود و اسرائیل در منطقه استفاده کند پس در قدرت ماندن بن‌سلمان سودده خواهد بود ولی اگر آمریکا احساس کند این وضعیت فلج‌گونه بن‌سلمان باعث تحقق فوری اهدافش در منطقه نیست در آن صورت، شاهزاده‌ای فلج‌تر را جایگزین بن‌سلمان خواهد کرد.

ساده‌لوحانه است اگر فکر کنیم که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بخواهد خاشقجی را قربانی "حقوق بشر" کند؛ به‌ویژه اینکه این شاهزاده ثابت کرده که به آمریکا و آمریکایی‌ها وفادارتر و در خدمت منافع و طرح‌های اسرائیلی است. از سوی دیگر، آمریکا آماده است ملت‌ها را قربانی منافع و اهداف خود و رژیم صهیونیستی بکند. ولی هدف بایدن از انتشار این گزارش تنظیم کردن صدای حرکات این شاهزاده جوان با سیاست‌های آمریکا است. بن‌سلمان با رفتارهای احمقانه می‌خواهد آب را برای آمریکایی‌ها گل‌آلود کند؛ چرا که از تسلیحات آمریکا در جنگ علیه یمن و کشتار غیرنظامیانش استفاده می‌کند و یا "سعد الحریری" نخست‌وزیر لبنان را ربود و او را مجبور استعفا و اعلام آن از ریاض کرد و یا برای حمله به قطر و محاصره کویت برنامه‌ریزی می‌کند.

بن‌سلمان هرگز نمی‌توانست بدون چراغ سبز آمریکا، از عموها و پسرعموهای خود- که بزرگ‌تر و خدوم‌تر از او نسبت به آمریکا هستند- عبور کرده و با رفتن روی شانه‌های پدرش، ملک سلمان بر کرسی قدرت بنشیند. با این حال هرچند بن‌سلمان ثابت کرد که مطیع اوامر و دیکته‌های اربابان آمریکایی و اسرائیلی‌اش است ولی عطش زیاد او به قدرت باعث شده که بخشی از طرح‌ها و توطئه‌های اربابانش را تضعیف کند. ولذا می‌بایست این شاهزاده ادب شود پس جنایت وحشتناک قتل خاشقجی اتفاق افتاد و بهانه‌ای برای مهار کردن او ایجاد شده است.

پربیننده ترین خبرها