آیا عملیات فتح مارب دریمن کند شده است؟

آیا عملیات فتح مارب دریمن کند شده است؟
شنبه 16 اسفند 1399 - 19:24

خبر: در حالی که هر روز خبری جدید از هجوم موشکی و پهبادی انصارالله یمن به عمق خاک سعودی رسانه ای میشود تقریبا چند روزی است که اخبار در جبهه مارب مانند مانند هفته های اخیر پرحجم نیست.

تحلیل:

- کم خبری از جبهه مارب لزوماً به معنای سرد شدن این جبهه نبوده و نیست بلکه از حساسیت درگیریها در این جبهه سرنوشت ساز حکایت دارد. سعودی و هادی با این فرض که با سقوط مارب هیچ جایگاهی روی سرزمین یمن نخواهند داشت از سویی همه نیرو و تجهیزات خود را به این منطقه آورده اند از دیگر سو حتی دست بدامان داعش و القاعده برای مغلوبه کردن نتیجه جنگ در مارب شده‌اند و بالاخره می‌کوشند تا حصول گشایشی دیپلماتیک! حداکثر تلاش خود را صرف ماندگاری درمقابل انصار الله کنند.
- در مقابل انصارالله بهدلیل نگرشهای انسان دوستانه از یکسو و با این احتیاط که در فتح مارب "سرزمینی سوخته" را تحویل نگیرد میکوشد تا بامدارای بیشتر و آرامشی معطوف به منطق کار جنگ مارب وفتح ان را مدیریت کرده به پیش ببرد.
- در این میان هم آمریکا هم گریفیث و هم برخی دولت‌های غربی می‌کوشند تا از طرق دیپلماتیک انصارالله را وادار به پذیرش اتش بس وگفتگو کنند. اصرار این جماعت بر آن است که رضایت انصارالله را در جدا دانستن مساله مارب ازجنگ یمن حاصل کننداین درحالی است که انصارالله همچون گذشته بر جدایی ناپذیر بودن مساله مارب ازکل جنگ اصراردارد ودرعین حال ضمانت هرگونه گفتگو واتش بسی را تنها وتنها درگرو لغو محاصره، بازگشایی بنادر و البته فرودگاه صنعا معرفی میکنند.
- در چنین شرایطی پرحجم شدن هجمات موشکی انصارالله به عمق سعودی باهدف تفهیم این پیام به طرفهای مقابل است که "سرنوشت مارب جدای از لغو محاصره و پذیرش دیگر شروط انصارالله نیست".
- شواهد میدانی نشان میدهد سعودی چاره ای جز پذیرش شروط انصارالله ندارد یا باید این شروط را بپذیرد،تحقیری جهانی را بجان بخرد وبه موجودیتی جدید بنام حکومت غیر وابسته جدیدی درکنارمرزهای خود دریمن تن دهد ویا انکه بزعم خود همچنان ادامه جنگی بی سرانجام را پیگیری کند وانگاه شکست خورده خود را والبته با همان نتایج اخراج شده ازیمن ببیند.
- حقیقت آن است که تصمیم گیری برای حکومت سلمانی در این شرایط بسیار دشوار است. نتیجه نبرد در مارب و فتح این شهر توسط انصارالله نه تنها مقادیر عظیمی از ثروت خدادای را در اختیار بخش شمالی یمن و انصارالله قرار میدهد بلکه در سایه این دستاورد دسترسیهای آسان سعودی در دریای سرخ وهمچنین تنگه باب المندب بشدت محدود میشود .سعودی البته از حجم کینه جنوبیهایی که اندکی انطرف تر برباب المندب چمبره زده اند نسبت به خود غافل نیست.

پربیننده ترین خبرها