سیگنال‌های شکست سعودی‌ها در جنگ یمن

سیگنال‌های شکست سعودی‌ها در جنگ یمن
دوشنبه 18 اسفند 1399 - 10:27

اگر ائتلاف متجاوز سعودی، جنگ‌افروزی‌اش علیه یمن را مورد بازبینی صریح و شفاف و واقع‌گرایانه قرار دهد به این مساله پی خواهد برد که هیچ‌یک از اهدافش از جنگ محقق نشده است.

العالم- تحلیل روز

حال اگر این بازبینی بسیار عمیق باشد سعودی ها متوجه خواهند شد که تمامی کارت‌های خود را همزمان با شانه خالی کردن آمریکا از ادامه حمایت از ائتلاف، از دست داده اند.

ضربه اخیر نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در ظهران (شرق کشور) آخرین ضربه نیست ولی حاوی پیام مهمی است مبنی بر اینکه، این رژیم کنترل روند امور را از دست داده است.

بعد از آنکه امارات با تغییر موضعش، نیروهایش را از یمن خارج کرد و با به خدمت گرفتن شبه‌نظامیان تحت حمایت خود در جنوب یمن، به منابع طبیعی و اقتصاد این کشور چشم طمع دوخته، تلفات و خسارات رژیم سعودی بیشتر شده است اما چرخش امارات، برای سعودی آنقدر گزنده و دردناک نبوده که حملات متوالی یمنی‌ها به عمق عربستان دردناک و گزنده است به‌ویژه که "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی تلاش می‌کند برای تطهیر و زیباسازی وجهه خود در نزد غربی‌ها و دولت جدید آمریکا، کارت‌های اقتصادی‌ و توسعه‌ای خود را رو کند.

بی‌نتیجه و بیهوده بودن جنگ یمن، یک سال پس از آغازش برای سعودی‌ها محرز شده بود و سعودی‌ها نیز این واقعیت را متوجه شدند اما آنها به ادامه این جنگ، محاصره ملت یمن و گرسنه نگه‌داشتن این ملت اصرار دارند. ولی تصمیم اخیر دولت بایدن مبنی بر توقف حمایت همه‌جانبه از نیروهای ائتلاف حامل پیام مهمی است یعنی اینکه این جنگ برای آمریکایی‌ها سودبخش نیست و زیان‌ده است همچنانکه برای سعودی‌ها نیز سودبخش نیست. اینجاست که اهمیت حملات یمنی‌ها که تازه‌ترینش حمله به ظهران بوده، معلوم می‌شود و این واقعیت را مورد تأکید قرار می‌دهد که پیروز نهایی جنگ، یمنی‌ها هستند و هرگونه مذاکرات در آینده برای حفظ آبروی باقی‌مانده ائتلاف متجاوز، بر این اساس انجام خواهد شد و سعودی‌ها نیز باید بدانند که به هیچ‌یک از اهداف‌شان از این جنگ نخواهند رسید؛ زیرا آنها ضعیف‌ترین طرف در این معادله هستند. به‌ویژه اینکه نبرد مأرب سیگنال‌های قوی نیز ارسال کرده مبنی بر اینکه میدان به نفع صاحبان واقعی این سرزمین است و آزادسازی مأرب از اشغال ائتلاف متجاوز و مزدورانش وظیفه‌ای ملی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، به این دلیل که ولیعهد سعودی نمی‌تواند به آمریکایی‌ها وعده‌ای جدی یا برگه برنده خود را درخصوص پرونده یمن بدهد کاخ سفید نیز موضع خود را درخصوص این پرونده نهایی کرد و لذا، بن‌سلمان دیگر مثل گذشته در واشنگتن محبوبیتی ندارد و تمامی کارت‌های خود را که طی 6 سال اخیر جنگ، با آنها بازی می‌کرد، بی‌اثر کرده است. خلاصه آنکه، وضعیت به مرحله‌ای رسیده است که سعودی‌ها باید به خاطر پایان جنگ یمن خوشحال باشد؛ زیرا پایان جنگ، به خسارات و تلفات مادی و جانی آنها نیز پایان می‌دهد و از فرسایشی شدن بیشتر توانمندی‌های نظامی و اقتصادی سعودی جلوگیری می‌کند.

اینجاست که می‌توان گفت که اماراتی‌ها این پیام یمنی‌ها را زودتر متوجه شده و فهمیدند که هر موشک یمنی یا پهپاد یمنی که در شهر دبی فرود آید مهر پایانی بر رویای "محمد بن زاید" خواهد زد و شرکت‌های خارجی را از امارات فراری خواهد داد. اماراتی‌ها این پیام را گرفتند و از یمن عقب‌نشینی کردند ولی ولیعهد سعودی این واقعیت را نادیده گرفت و این نادیده گرفتن، امروز پیامدهای زیادی برای عربستان و شخص ولیعهد دارد و لذا، بهتر است سعودی‌ها این واقعیت را بپذیرند و از یمن خارج شوند؛ زیرا جنگ علیه یمن کاملا شکست خورده و هر روز که از آن می‌گذرد تلفات آن بیشتر می‌شود. ریاض باید از فرصت باقی‌مانده، برای جلوگیری از شکست بیشتر و از دست ندادن کارت‌های باقیمانده استفاده کند.

حسین الموسوی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها