تحقیر و فریب سازشکاران از سوی صهیونیست‌ها

تحقیر و فریب سازشکاران از سوی صهیونیست‌ها
دوشنبه 18 اسفند 1399 - 17:03

وزیر امور شهرک‌سازی اسرائیل تأکید کرد این رژیم بخش‌هایی از کرانه باختری را به خاک خود الحاق خواهد کرد. او بدون ارائه جدول زمانی برای اجرای این طرح، افزود توافقنامه‌های جدید با کشورهای عربی خلیج‌فارس روند امور را تغییر خواهد داد.

العالم- کشکول

ناظران امور منطقه‌ای و فلسطین به مراسم امضای توافقنامه‌های عادی‌سازی میان اسرائیل و رژیم‌های امارات و بحرین، که با نظارت واشنگتن در کاخ سفید انجام شد، اشاره کرده‌اند که طی آن مراسم، "عبدالله بن زاید" وزیر خارجه امارات از "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم اشغالگر به دلیل تعلیق الحاق بخش‌هایی از سرزمین فلسطین تشکر و قدردانی کرد، در حالی‌که نگاه‌های نتانیاهو به وزیر اماراتی مفهوم فریب و نیرنگ در دو طرح الحاق و عادی‌سازی را بازتاب داد.

بر خلاف انتظارات ناظران امور منطقه‌ای، اقدام رژیم‌های مرتجع عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل با حمایت اماراتی‌ها و بحرینی‌های طرفدار حکومت همراه شده بود و آنها حملات و هجمه‌ها علیه فلسطینیان را تشدید و آنها را مسئول از دست رفتن فرصت تاریخی برای توقف الحاق کرانه باختری و دره اردن به اراضی اشغالی، راه‌حل دو دولت و بازگرداندن حقوق از دست رفته معرفی کردند؛ حقوقی که رژیم اشغالگر آن را سلب کرده و پیش از امضای توافق صلح با مصر و اردن، ادعا می‌کرد که حقوق فلسطینیان را بازخواهد گرداند.

پدیده عادی‌سازی همچنان گناهی نابخشودنی در نزد ملت‌های جهان اسلام است که همزمان باعث خشم و غضب عرب‌ها، مسلمانان و به‌ویژه فلسطینیان شده است. آنها به ابوظبی و منامه استراتژی غرب را متذکر شده‌اند که بر اساس آن، رژیم اشغالگر تاسیس شد و ثروت‌های منطقه مورد چپاول قرار گرفته و هویت ادیان آسمانی نیز تضعیف شده است.

نکته قابل توجه در پروژه عادی‌سازی عربی با اسرائیل عدم اطلاع سازشکاران از بندهای "معامله قرن ترامپ" است و رسانه‌های‌شان نیز با اتخاذ رویکردی در جهت منحرف کردن افکار عمومی، تلاش کردند که عادی‌سازی و توافقنامه ننگین را دستاوردی برای فلسطینیان معرفی کنند. آنها مدعی شدند که توانستند طرح تل‌آویو برای الحاق 30 درصد از کرانه باختری و دره اردن به مناطق اشغالی را متوقف کنند. در حالی‌که در این توافق بندهایی نیز وجود دارد که بر احتمال تداوم وضعیت فعلی در اراضی اشغالی فلسطین، سردی روابط میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها یا پیشبرد طرح موسوم به "معامله قرن" یا "معامله ترامپی" تصریح می‌کند. همچنین در این توافقنامه، به حق اسرائیل در الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن و حاکمیت کامل این رژیم بر این مناطق تاکید شده است و همین امر تأکیدی بر این مساله است که سازشکاران پیش از امضای توافقنامه، از محتوای آن مطلع نبودند و فریب خوردند.

سوی دیگر، پدیده عادی‌سازی عربی با اشغالگران، قدرت کشورهای عربی برای ادامه فشار به اسرائیل جهت قبول طرح صلح عربی را هدف قرار داده است. این طرح از سوی ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان در اجلاس سران عرب در بیروت در سال 2002 با چشم انداز طرح صلح خاورمیانه و با هدف تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967، بازگشت آوارگان و عقب‌نشینی اسرائیل از بلندی‌های جولان در مقابل به رسمیت شناختن اسرائیل و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح شد.

طبق داده‌ها و ارزیابی‌ها، توصیف دقیق درباره وضعیت فعلی طرح الحاق "تعلیق موقت آن" و نه "تعلیق" و یا "متوقف ساختن" است. رژیم‌های عربی سازشکار تا به این لحظه درباره اظهارات مسئولان اسرائیلی درباره طرح الحاق که هر از گاهی مطرح می‌شود، اظهارنظری نکرده‌اند و همین امر نشان‌دهنده تبانی رژیم‌های سازشکار با اشغالگران جهت حذف قضیه فلسطین است.

پربیننده ترین خبرها