تبرئه «داسیلوا»، مجوز شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ برزیل

تبرئه «داسیلوا»، مجوز شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ برزیل
سه شنبه 19 اسفند 1399 - 10:54

«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری سابق برزیل که دو سال پیش بعد از تحمل ۱۸ ماه زندان آزاد شده بود توانست با پیروزی در دیوان عالی این کشور، خود را از اتهام فساد مالی مبرا کرده و راه برای نامزدی احتمالی در انتخابات سال آینده برزیل را هموار کند.

العالم - آمریکا

«اِدسون فاچین» قاضی دادگاه عالی برزیل با صدور بیانیه ای رسمی، «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری پیشین این کشور را از همه اتهام‌های مالی مبرا دانست؛ به این ترتیب نامزدی داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری آینده (۲۰۲۲) بلامانع خواهد بود.

فاچین اعلام کرد که دادگاه شهر جنوبی کوریتیبا صلاحیت محاکمه لولا به اتهام فساد را نداشته و او باید در دادگاه‌های فدرال شهر برزیلیا، پایتخت برزیل، محاکمه می‌شده است.

لولا داسیوا ۷۵ ساله که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس جمهوری برزیل بود، قرار بود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ نیز شرکت کند اما با وجود شانس بالای او برای پیروزی در انتخابات، در سال ۲۰۱۸ وی به رشوه‌خواری متهم شد و یک سال و نیم را در زندان گذراند.

رئیس جمهوری سابق برزیل پیشتر اعلام کرده بود که اهداف سیاسی، پشت پرده صدور حکم علیه وی به اتهام فساد مالی بوده چون راست گراها قصد داشتند با طرح این پرونده اجازه ندهند وی به عرصه سیاست بازگردد.

سال ۲۰۱۴ به دنبال آغاز بررسی پرونده فساد مالی در شرکت نفتی دولتی «پتروبراس» در برزیل، شمار زیادی از مقامات این کشور با اتهامات فساد مالی روبرو شدند.

این پرونده جنجال های بسیاری را در این کشور منطقه آمریکای جنوبی به همراه داشت. داسیلوا نیز در حالی به دریافت رشوه از یک شرکت ساختمانی به نام «او ای اس» محکوم شد که براساس اعلام دادستان ها هدف از این کار تسهیل قرارداد این شرکت ساختمانی به شرکت «پتروبراس» بود.

از زمان زندانی شدن داسیلوا برای گذراندن محکومیت ۱۲ ساله، حامیان وی بارها به این حکم اعتراض کرده و خواهان آزادی او شده بودند.

سر انجام در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) دیوان عالی حکم داد که او می‌تواند بدون آن که در زندان باشد درخواست تجدیدنظر بدهد.

به دنبال انتشار خبر تبرئه لولا داسیلوا، شماری از روسای جمهوری و سیاستمداران جهان واکنش نشان دادند. «آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهوری آرژانتین در صفحه توییترش نوشت: خوشحالم که لولا تمام حقوق سیاسی‌اش را دوباره به دست آورد. همه اتهام‌هایی که با هدف آزار و حذف او از فعالیت سیاسی صادر شده بود، لغو شد. عدالت به اجرا درآمد.

«پابلو ایگلسیاس» دبیر کل حزب «پودِموس» اسپانیا نیز اعلام کرد، طرح اتهام علیه لولا برای ممانعت از نامزدی او در انتخابات و باز کردن مسیر برای راست افراطی، نمونه ای از عملکرد جدید قدرت‌های بزرگ است. به امید پیروزی لولا داسیلوا.

«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری سابق بولیوی نیز ضمن ابراز مسرت از تبرئه داسیلوا نوشت: دادگاه عالی، احکام علیه او را باطل کرد و بدین ترتیب حقوق سیاسی به داسیلوا بازگردانده شد.

این در حالی است که «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری راستگرای افراطی برزیل در واکنش به پیروزی داسیلوا در دادگاه عالی گفت، مردم برزیل از نامزدی لولا در انتخابات ۲۰۲۲ استقبال نخواهند کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها