گفت‌وگوی تلفنی گوترش و وزیر خارجه عُمان درباره آتش‌بس در یمن

گفت‌وگوی تلفنی گوترش و وزیر خارجه عُمان درباره آتش‌بس در یمن
شنبه 23 اسفند 1399 - 16:48

دبیرکل سازمان ملل متحد با وزیر خارجه عُمان تلفنی درباره تحولات یمن و تلاش برای برقراری آتش‌بس در این کشور گفت‌وگو کرد.

العالم - آسیا

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه (دیروز) با «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عُمان تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه عُمان اعلام کرد که دو طرف تلاش‌های مربوط به توقف جنگ و عملیات‌های نظامی در یمن و روی آوردن طرفین درگیری به راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز از طریق گفت‌وگوی مستقیم را بررسی کردند.

گوترش و البوسعیدی همچنین بر حمایت از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل و دولت آمریکا برای توقف جنگ و احیای مذاکرات سیاسی تأکید کردند.

تماس گوترش با وزیر خارجه عمان پس از آن صورت گرفت که «تیموثی لیندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن بعد از ظهر جمعه در یک نشست خبری مدعی شد که این کشور به دنبال توقف درگیری در یمن است و واشنگتن طرحی را برای آتش بس در این کشور به انصارالله ارائه کرده است.

او با بیان اینکه بدون آتش‌بس، یمن وارد درگیری و بی‌ثباتی بزرگی وارد خواهد شد، افزود: «آمریکا منتظر نشانه‌ای از پاسخ انصارالله به طرح آتش بس جدید است». لیندرکینگ گفت که تثبیت اوضاع اقتصادی در یمن و حفظ توانایی بازپرداخت بانک مرکزی اهمیت زیادی دارد.

در همین ارتباط «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره کننده یمن در واکنش به این طرح آمریکا، آن نقشه‌ای برای قرار دادن یمن در مرحله‌ای خطرناک‌تر است.

وی گفت: «در پیشنهاد آمریکا، بحثی از توقف محاصره و حملات علیه یمن نیست، بلکه به شکلی دور زدن واقعیت است که منجر به از سرگیری محاصره از طریق دیپلماتیک می‌شود».

فارس

پربیننده ترین خبرها