اعتراض به مرگ ۷ بیمار کرونایی در اردن به خاطر قطع اکسیژن ادامه دارد

اعتراض به مرگ ۷ بیمار کرونایی در اردن به خاطر قطع اکسیژن ادامه دارد
يکشنبه 24 اسفند 1399 - 11:36

شهر «السلط» در اردن همچنان شاهد اعتراضات در مقابل بیمارستان دولتی به علت مرگ ۷ تن از بیماران کرونایی به خاطر قطع اکسیژن است.

العالم ـ اردن

روز گذشته (شنبه 23 اسفند ماه) ۷ بیمار مبتلا به کرونا به خاطر قطع اکسیژن در بیمارستان السلط جان خود را از دست دادند.

بنابر گزارش خبرگزاری «روسیا الیوم» منع رفت و آمد شبانه نیز مانع از ادامه حضور صدها معترض در مقابل این بیمارستان نشد و به همین دلیل از صبح امروز تدابیر شدید امنیتی در مجاورت این بیمارستان برقرار شده است.

دادستانی عمومی اردن دستور بازداشت «عبدالرزاق الخشمان» مدیر بیمارستان دولتی السلط را که به دستور پادشاه اردن برکنار شده بود به همراه ۳ نفر از دستیاران وی و مأمور تامین بیمارستان به اتهام مرگ تعدادی از بیماران کرونایی صادر کرد.

به دنبال این حادثه «نذیر عبیدات» وزیر بهداشت از سمت خود استعفا داد و وزیر کشور انجام وظایف او را بر عهده گرفت. «بشر الخصاونه» نخست وزیر اردن نیز با دستور انجام تحقیقات فوری در مورد این حادثه گفت که دولت مسئولیت کامل حادثه بیمارستان السلط را بر عهده می گیرد.

این در حالی است که «عبدالله دوم» پادشاه اردن دستور داد تا یک کمیته پزشکی نظامی برای بررسی پرونده بیمارستان «السلط الجدید» تشکیل شود و از این کمیته خواست تا گزارشی از نتایج تحقیقات را در اختیار وی قرار دهد.

منابع اردنی با بیان اینکه این بیمارستان بسیار مجهز است، علت قطع اکسیژن را مشکل فنی عنوان کرده‌اند اما خانواده های قربانیان در اعتراض می گویند که چگونه ممکن است در بیمارستان تازه تاسیس و دارای امکانات مطلوب این اختلال فنی رخ دهد و به مرگ تعداد زیادی از بیماران کرونایی منجر شود در حالی که کسی هم متوجه این فاجعه نشده است.

برخی منابع که خواستند نامشان فاش نشود از احتمال حمله سایبری به زیرساخت های بیمارستان و یا خرابکاری در این بیمارستان سخن گفته اند و دلیل این حادثه را به عوامل خارجی مرتبط دانسته اند.

این منابع با توجه به تنش سیاسی اردن و رژیم اسرائیل، اتهام را متوجه رژیم اشغالگر می دانند.

گفتنی است که در پی مانع تراشی رژیم اسرائیل در سفر برنامه ریزی شده شاهزاده حسین بن عبدالله ولیعهد پادشاهی اردن به بیت المقدس در روز چهارشنبه برای زیارت اماکن مقدسه و لغو سفر وی و بعد از آن ممانعت اردن از عبور هواپیمای حامل نتانیاهو از حریم هوایی این کشور، تنش سیاسی و دیپلماتیکی بین این دو کشور پیش آمده است.

تا این لحظه مقامات رسمی اردنی توضیح خاصی درباره این حادثه و دلایل اصلی ان ارائه نکرده اند.

به گزارش ایرنا، آمار مبتلایان به کرونا در هفته‌های اخیر در اردن به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و دولت با وضع قانون منع رفت و آمد گسترده در روزهای جمعه هر هفته که در تمام مناطق این کشور اجرا می‌شود، اقدامات کنترلی و محدودیت‌ها را تشدید کرده است و تا پایان ماه جاری میلادی برگزاری نماز جمعه در مساجد و آیین‌های مذهبی که روزهای یکشنبه در کلیساها برگزار می‌شود را به حالت تعلیق در آورده است.

همچنین فعالیت‌های آموزشی در مدارس و دانشگاههای این کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.

پیشتر در دی امسال نیز در حادثه مشابهی در یکی از بیمارستان های مصر تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

پربیننده ترین خبرها