ماجرای حضور مزدوران سوری در یمن چیست؟

ماجرای حضور مزدوران سوری در یمن چیست؟
يکشنبه 24 اسفند 1399 - 16:01

دولت ترکیه برای ادامه جنگ ظالمانه در یمن و مختل کردن ابتکارهای سیاسی تمایل به حضور مزدوران گروه‌های مسلح سوری در یمن کرده است، این اقدام در راستای جلوگیری از پیشروی نیروهای یمنی برای آزادسازی منطقه مارب صورت گرفته است.

العالم - تحلیل روز

دستگاه اطلاعات ترکیه، عملیات انتقال مزدوران سوریه از گروههای مسلح هوادار ترکیه را پس از افتتاح چندین دفتر برای ثبت نام آنان در چندین منطقه محل استقرار نیروهای ترکیه آغاز کرد از جمله جندیرس در ریف حلب شمالی، عفرین، شهر تل ابیض، شهر راس العین و شهر الباب و هم چنین مرکزی در منطقه شیخ الحدید/شیه که ظاهرا افراد مسلح از آنجا به یمن اعزام می شوند.

این اطلاعات تاکید دارد دستکم 300 مسلح که بیشترشان از گروه موسوم به فیلق الشام، السلطان مراد، سلیمان شاه، تیپ الحمزه هستند منتقل شدند و نوار صوتی یکی از فرماندهان گروههای مسلح حاکی است دستورات قاطعی از اطلاعات ترکیه صادر شده و افراد مسلح را از گرفتن عکس یا فیلم از درگیری ها یا مناطق حضورشان منع شدند و این مزدوران تحت امر مستقیم اطلاعات ترکیه بوده و به هیچ گروهی وابسته نیستند.

این فرمانده در فایل صوتی خود شرایط پذیرفتن مبارزان و ویژگی هایی که باید داشته باشند را توضیح می دهد و تاکید دارد که به مبارزانی باتجربه نیاز دارد زیرا به ریاض و سپس برای 15 روز به پادگان های آموزشی و پس از آن به مرزها منتقل خواهند شد، دستمزد ماهیانه 2500 دلار و قرارداد همکاری نظامی با آنها نیز تنها برای 6 ماه منعقد خواهد شد.

استفاده از داعشی ها در نبردهای تهاجمی

جذب افراد نیز در پادگان های گروههای مسلح مورد حمایت ترکیه یا اردوگاههای پناهندگی در آن مناطق صورت می گیرد. اطلاعات ترکیه بر دلالان افراد مسلح تکیه دارد زیرا معتقد است جذب باقیمانده گروه القاعده و مبارزان وهابی داعش به تلاش زیادی نیاز ندارد زیرا ترکیه با هزینه ای کمتر برای آنان سرمایه گذاری می کند و از آنان در عملیات تهاجمی به عنوان سرنیزه استفاده می کند.

خبرها حاکی است بیشتر سربازها کودک هستند و دستمزد پرداختی به مزدوران عازم به یمن به دلیل نگرانی از شدت درگیری های یمن، از حقوق افراد عازم به لیبی یا آذربایجان بالاتراست.

این اخبار حاکی است شرکت امنیتی "سادات" ترکیه با شاخه های خود مزدوران را به یمن منتقل می کند شرکتی که خدمات لجستیکی و نظامی، انتقال، تجهیز و آموزش مزدورانی که ترکیه به مناطق جنگی اعزام می کند را بر عهده دارد. این شرکت را افسران بازنشسته ترک تاسیس کردند و عدنان تانریوردی سرهنگ بازنشسته، مشاور نظامی کنونی اردوغان رئیس جمهوری ترکیه،آن را مدیریت می کند.

گفتنی است تجهیز گروه‌های مسلح و سرمایه گذاری روی آنان در جبهه های نبرد، برای دولت ترکیه جدید نیست زیرا با این خدمات، زمینه مداخله نظامی و سیاسی دولت ترکیه در کشورهای صحنه جنگ فراهم شده و نفوذش در این مناطق و دقیقا مناطقی که ترکیه آن را منطقه نفوذ خود می داند ،گسترش می یابد.

این اولین باری نیست که ترکیه مزدورانی از گروههای مسلح را به کشورهای مختلف از جمله لیبی و آذربایجان اعزام می کند پیش از این نیز تروریست ها را به سوریه منتقل می کرد و تقریبا از همه کشورها مانند تونس، لبنان، لیبی، یمن و حتی چین و قفقاز این نیروها را آورد.

اما آن روزها انتقال مزدروان پنهانی انجام می شد اما امروز مزدوران به یمن منتقل می شوند و ترکیه هیچ تلاشی برای مخفی کردن آن ندارد و به موضع مردم ،دولتها و حتی سازمان های بین المللی توجه نمی کند و دلیل آن نیز سقوط نظام های سیاسی عربی است که تابع امریکا یا رژیم صهیونیستی و مشغول پرونده های عادی سازی و جلب رضایت امریکا هستند تا ترکیه نیز با سوء استفاده از این شرایط، ارتش مزدوران جایگزین تشکیل دهد تا از مرزها عبورکنند و برای منافع این دولت بجنگند .

ترکیه که به هیچ توافقی در شمال سوریه و پایان دادن به حضور گروههای تروریستی پایبند نیست معتقد است تنها راه حل ممکن خارج کردن گروههای مسلح به خارج سوریه است که اطلاعات ترکیه پیش از این و اکنون آنان را برای جنگ به لیبی یا آذربایجان و اخیرا یمن منتقل می کند.

ترکیه به دلایل مختلف در حال کنار گذاشتن هم پیمانان و شرکای بسیار رادیکال خود است تا بدین ترتیب چهره مخدوش خود را ترمیم کند و توافقاتی با دشمنان دیروز رژیم سعودی منعقد نی کند و ائتلاف های جدید در منطقه پس از آشتی کشورهای خلیج فارس تشکیل می دهد.

بنابراین ناظران تحرکات پنهان و پیدای سیاسی به خوبی از همگرایی ترکیه، امارات، عربستان و مصر آگاه هستند. بنابه اطلاعاتی که پایگاه خبری بلومبرگ تقریبا یک ماه پیش منتشر کرده است، امارات و عربستان در صدد بررسی امکان برقراری روابط بهتر با ترکیه هستند که به نفع تجارت و امنیت منطقه و بیانگر چشم انداز همکاری نظامی نظام آل‌سعود و ترک ها پس از ساقط کردن پهپادهای مدل Vestel Karayel-SU ترکیه توسط ارتش یمن و کمیته ها مردمی است .

علیرغم همه این داده ها، تنها اصل ثابت در این معادله پیچیده؛ پیشروی ارتش یمن و کمیته های مردمی در مارب است و اقدام ترکیه در مداخله مستقیم و گسترش نفوذش به ضرر مردم به موفقیت نخواهد رسید و همانگونه که در سوریه ناکام مان در اینجا نیز شکست خواهد خورد.

حسام زیدان - العالم

پربیننده ترین خبرها