ظریف: آمریکا نمی تواند از ایران بخواهد از نقطه صفر به مذاکرات برگردد/ نیازی به مذاکرات بیشتر نیست؛ واشنگتن باید به اجرای برجام بازگردد/ آمادگی ایران برای گفتگو با عربستان و امارات

ظریف: آمریکا نمی تواند از ایران بخواهد از نقطه صفر به مذاکرات برگردد/ نیازی به مذاکرات بیشتر نیست؛ واشنگتن باید به اجرای برجام بازگردد/ آمادگی ایران برای گفتگو با عربستان و امارات
دوشنبه 25 اسفند 1399 - 12:26

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با تکرار مواضع پیشین کشورمان خاطرنشان کرد که آمریکا نمی تواند از ایران بخواهد که از نقطه صفر به مذاکرات برگردد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

به گزارش العالم، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «مرکز سیاست‌ اروپا» در باره برنامه هسته ای تأکید کرد که ایران، فوراً پس از بازگشت کامل آمریکا به برجام، به اجرای کامل این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد و بنابراین نیازی به مذاکرات بیشتر در این خصوص نیست.

وی با بیان این که آمریکا قوانین صریح بین المللی را نقض کرده است و پیامدهای گزاف آن را ما متحمل شده‌ایم، افزود: دولت ترامپ تعاملات را متوقف کرد و دولت جدید آمریکا بایستی به اصل توافق بازگردد.

ظریف سپس افزود: «به محض آنکه ایالات متحده آمریکا به اجرای تعهداتش ذیل برجام بازگردد، ما می‌توانیم گفت‌وگوهای بیشتری با گروه ۱+۵ داشته باشیم تا آن زمان، دلیلی برای هرگونه مذاکره وجود ندارد».

فرصت اندک دولت بایدن برای بازگشت به تعهدات برجامی

وی با اشاره به این که با توجه به نزدیک شدن فصل انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، دولت بایدن زمان چندان زیادی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام ندارد، گفت: «زمانی که وارد فصل انتخابات شویم، دولتی خواهیم داشت که چندان دیگر کارآیی کامل نخواهد داشت و ۶ ماه تا روی کار آمدن یک دولت جدید زمان می‌برد...پس توصیه می‌شود که آمریکا سریع‌تر عمل کند و این نیاز دارد که آنها خجالت را کنار بگذارند و اقداماتی را که باید انجام دهند».

محمدجواد ظریف در ادامه نیز خاطرنشان کرد که آمریکا مانع از آن می‌شود که کره‌جنوبی دارایی‌های ایران را از طریق بانک‌های سوئیسی پرداخت کند.

ظریف افزود، جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای نیست و به لحاظ شرعی نمی‌تواند نه از این تسلیحات و نه از تسلیحات شیمیایی استفاده کند. وی گفت: "در دهه 1990، ما 20 درصد غنی‌سازی را برای اهداف صلح آمیز انجام دادیم."

وزیر خارجه با اشاره به خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام علیرغم مخالفت دیگر طرف‌های این توافق هسته‌ای و پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش ذیل برجام بر مسئولیت اروپا در حفظ این توافق تأکید کرد و گفت: «اتحادیه اروپا می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بازگشت به برجام ایفا کند. امیدوارم که سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) و اتحادیه اروپا همچنین درک کنند که در اینجا مقصر ایالات متحده و نه ایران است».

مانع تراشی عربستان برای دستیابی به توافق در یمن

وزیر امور خارجه درباره تحولات منطقه‌ای اظهار داشت، سرنوشت اوضاع در یمن و نیز آینده آن فقط در دستان ملت یمن است و تهران راهکارها و پیشنهاداتی را درباره یمن ارائه داده و آماده گفت‌وگو با عربستان سعودی و امارات است.

ظریف با بیان این که اگر پیشنهادهای جدی روی میز باشد، شاید راه برای گفت‌وگوهای یمنی- یمنی باز شود، افزود: عربستان سعودی بستر مناسب را برای دستیابی به توافق در یمن فراهم نمی‌کند.

آیا اروپا و آمریکا حاضرند فروش سلاح به منطقه ما را متوقف کنند؟

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران در خصوص احتمال مذاکره جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر در خصوص موضوعات موشکی و منطقه‌ای گفت: «مذاکره درباره برجام به طور کامل انجام گرفته است....دوم آنکه بحث برنامه موشکی ربطی به تسلیحات اتمی ندارد، ما تسلیحات اتمی نداریم، قرار نیست تسلیحات اتمی داشته باشیم...مسئله بعدی موضوع منطقه‌ای است که ما آمادگی داریم درباره مسائل منطقه‌ای وارد گفت‌وگو شویم اما باور کنید که ایالات متحده و اروپا باید اقدامات بیشتری انجام دهند. آیا حاضرند فروش تسلیحات به منطقه ما را متوقف کنند؟ آیا اروپا حاضر است فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کند؟»

پربیننده ترین خبرها