واکاوی تقلای اردوغان برای دوستی با اسد و السیسی

واکاوی تقلای اردوغان برای دوستی با اسد و السیسی
دوشنبه 25 اسفند 1399 - 22:24

در حالی‌که رهبران سیاسی و نظامی در ترکیه بر مواضع جدیدشان مبنی بر گشودن صفحه جدیدی از روابط با مصر و آمادگی آنکارا برای امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی مشترک میان دو کشور تأکید می‌کنند، به نظر می‌رسد قاهره در پاسخ به پیام‌های آنکارا محتاطانه عمل می‌کند.

العالم- درگوشی

ناظران امور منطقه‌ای می‌گویند قاهره یا در حال بررسی جدی پیشنهاد ترکیه است و یا می‌خواهد موضع طرف تُرکی را از حیث زمانبندی و پیامدها بسنجد.

در این میان، تحلیل‌ها و ارزیابی‌های ضد و نقیضی در داخل ترکیه درباره دلایل چرخش موضع رهبری ترکیه درباره مصر و اهداف آن از تلاش برای همگرایی مصر مطرح می‌شود.

کارشناسان سیاسی مخالف سیاست‌های اردوغان می‌گویند سیاست اردوغان باعث دشمن‌تراشی برای آنکارا شده و ترکیه همسایگانش مانند سوریه و اروپا را از دست داده است و امروز به دنبال راهکارهایی برای تماس مستقیم و غیرمستقیم با همسایگانش است. آنها این موضع دولت اردوغان را سازنده توصیف می‌کنند که می‌تواند به کاهش درگیری‌ها در منطقه بینجامد.

کارشناسان سیاسی می‌گویند حل و فصل بحران سوریه از طریق گفتمان سیاسی، استراتژِی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های روسیه، ترکیه و قطر است که به ثبات در منطقه خدمت می‌کند.

تحلیلگران منطقه‌ای با اشاره به اینکه چرخش موضع آنکارا در قبال دمشق شکستی برای دولت اردوغان محسوب می‌شود، احتمال چرخش ریاض و دوحه و اتخاذ موضعی سازنده درخصوص پرونده سوریه را مطرح کرده‌اند.

به عقیده برخی ناظران، دلیل اصلی ترکیه برای چرخش موضعش درقبال مصر و سوریه تلاش آن برای کاستن از شمار دشمنانش و ترس از سیاست‌های دولت جدید جو بایدن است به‌ویژه اینکه بایدن در جریان کارزار انتخاباتی‌اش از اردوغان به دلیل اقدامات اخیرش در منطقه و اصرار آنکارا برای خرید سامانه موشکی "اس 400" روسیه بسیار انتقاد کرد.

تحلیلگران ترکیه تأکید دارند، توپ الان در زمین دمشق و قاهره است و تا به این لحظه طرف مصری به صورت جدی به تلاش‌ها و درخواست‌های مکرر آنکارا برای همگرایی پاسخ نداده است. برخی نیز می‌گویند ترکیه باید در عمل چرخش موضعش را ثابت کند و گام‌های سازنده‌ای را برای اعتمادسازی بردارد.

به گفته کارشناسان، سوریه، در بحران خود، آنکارا را به عنوان یک طرف حساب نمی‌کند چرا که با کمک همپیمانانش، روسیه و ایران، نوعی موازنه بازدارندگی نظامی، سیاسی و استراتژیک را در منطقه ایجاد کرده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها