دولت هادی رانده ازشمال و مانده از جنوب یمن

دولت هادی رانده ازشمال و مانده از جنوب یمن
سه شنبه 26 اسفند 1399 - 19:14

خبر: امروز تحولات در عدن پایتخت دولت خود خوانده هادی آنچنان سخت و تنش‌آلود بود که تا پی شدن شتر خلافت ادعایی این رییس جمهور مستعفی و فراری یمن فاصله چندانی وجود نداشت.

تحلیل:

- حجم حملات هجوم آورندگان به "قصر معاشیق" یعنی محل باصطلاح حکمرانی دولت معین عبدالملک آنچنان چشمگیر بود که شخص نخست وزیر و برخی از وزا چاره ای جز فرار از قصر پیدا نکردند و حتی برخی از تصاویر فرار آنها را از طریق دریا تایید کرد. این اولین باری نیست که چنین حملاتی از ناحیه مخالفان دولت حکومت هادی در یمن و البته در جنوب تحت سیطره جنوبی‌های وابسته به امارات صورت می‌پذیرد و قطعا آخرین آن هم نخواهد بود.
- پیش از این و در دسامبر سال گذشته وقتی پس از توافق "ریاض2" هواپیمای دولت عبدالملک در فرودگاه عدن بر زمین نشست، در حمله ای شدید به فرودگاه افزون بر 28 نفرکشته و رقمی بالغ بر 100 نفر مجروح شدند. مجلس انتقالی جنوب در واقع با این اقدام عملاً ناخرسندی خود را ازپخت وپزی که میان سعودی وامارات برای مردم عدن وسایر جنوبیهای این کشور صورت داده بودنداعلام کرد.
-این روزها مکلا، حضرموت، عدن و... بخش‌های مختلف جنوب شاهد اعتراضات خشونت باری علیه حکومت هادی براین منطقه است. اقدام امروز در عدن در واقع تیرخلاص جنوبی‌ها به آنچه مشروعیت و مقبولیت مردمی دولت هادی دراین منطقه معرفی میشود بود.
- دولت هادی در حالی ادعای حضور در جنوب یمن را دارد که رییس "دورکار" آن یعنی عبد منصور هادی در ریاض مستقر است و اوضاع وخیم معیشتی و امنیتی در عدن و دیگر مناطق جنوبی نشان می‌دهد دولت عبد الملک هیچ کنترلی بر اوضاع ندارد. بدیهی است که از دولتی دست نشانده و پاسخگوی به سعودی در منطقه ای که عملا به امارات وفادار است و البته دشمن خونی هادی است جز این انتظاری نیست.
- در شرایط کنونی حکومت هادی درحالی که با ازدست دادن "مارب" دیگرهیچ حضورموثری در شمال یمن نخواهد داشت، با اتفاقات امروز عدن میتوان پرونده او را برای همیشه دریمن بسته شده تلقی کرد.هادی بنظر مرده ای سیاسی است که با تنفس "مصنوعی سعودی"فقط" حیاتی نباتی "دارد. او حالا ازشمال یمن رانده واز جنوب این کشور مانده است.

پربیننده ترین خبرها