سفر رئیس‌جمهور تونس به لیبی/ درخواست برای فعال شدن اتحادیه مغرب عربی

سفر رئیس‌جمهور تونس به لیبی/ درخواست برای فعال شدن اتحادیه مغرب عربی
چهارشنبه 27 اسفند 1399 - 17:34

رئیس‌جمهور تونس به عنوان نخستین مقام بلندپایه عربی پس از تشکیل دولت جدید در لیبی به این کشور سفر کرد و ضمن اعلام همبستگی با این کشور، بر ضرورت فعال شدن اتحادیه مغرب عربی تاکید کرد.

العالم - تونس

«قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس، امروز (چهارشنبه - ۱۷ مارس)، در راستای حمایت از تشکیل دولت جدید در لیبی که دوشنبه پیش سوگند یاد کرد و از روز سه‌شنبه رسما قدرت را به دست گرفت، برای نخستین بار به این کشور سفر کرد.

آخرین سفر یک مقام عالی‌رتبه دولت تونس به لیبی به سال ۲۰۱۲ باز می‌گردد که «منصف المرزوقی» به طرابلس سفر کرده بود.

به نوشته پایگاه خبری «العربی»، «محمد المنفی» رئیس شورای عالی ریاستی لیبی در فرودگاه بین‌المللی «معیتیقه» طرابلس به استقبال قیس سعید رفت و اندکی بعد «عبدالحمید الدبیبه» نخست‌وزیر دولت انتقالی وحدت ملی نیز به آنها پیوست.

رئیس‌ جمهور تونس، دیروز (سه‌شنبه - ۱۶ مارس) از سفر امروزش به لیبی خبر داده بود. دفتر ریاست‌جمهوری تونس اعلام کرد که هدف از این سفر، حمایت از روند دموکراسی در لیبی است که به دنبال برگزاری انتخابات سراسری در دسامبر آتی در تلاش برای پایان دادن به منازعه‌ای که بیش از ده سال در لیبی ادامه دارد، است.

در ادامه بیانیه دفتر ریاست‌جمهور تونس، ایجاد پل‌‌های ارتباطی میان دو کشور و گسترش همکاری‌های دوجانبه از دیگر اهداف این سفر است.

به نوشته خبرگزاری رسمی لیبی، (وال)، رئیس‌جمهور تونس پس از رایزنی به نخست‌وزیر و رئیس شورای عالی ریاستی لیبی طی یک کنفرانس خبری مشترک با محمد المنفی تصریح کرد که با طرف لیبیایی درباره مسائل مختلف مالی، آموزشی و بهداشتی گفت‌وگو کرده است.

وی تصریح کرد: ما تلاش داریم تا ملت‌هایمان، حاکمیت کامل خود را به دست آورند و قوانین را بر اساس آنچه که خود می‌خواهند؛ انتخاب کنند. درباره برخی مسائل بهداشتی، فرهنگی و تجاری مذاکره کردیم و دیدگاه‌های ما با یکدیگر تطابق داشت.

قیس سعید تصریح کرد: روابط تونس - لیبی روابطی تاریخی و ریشه‌دار است که احیانا دچار رکود شده و اکنون زمان عبور از این امر فرا رسیده است.

وی در ادامه گفت که بزودی کمیته عالی مشترک لیبی - تونس برای بررسی مسائل مورد توافق و بررسی شده در نشست امروز نشست برگزار می‌کند.

رئیس‌جمهور تونس در ادامه خواستار افزایش تلاش‌ها برای بازگشت به اتحادیه مغرب عربی و برگزاری نشست در سطح سران شد.

اتحادیه مغرب عربی (UMA) در زمستان سال ۱۹۸۹ میلادی با مشارکت الجزایر، لیبی،تونس، مغرب و موریتانی در شهر مراکش، مغرب تشکیل شد اما اختلاف‌نظرها میان اعضای این اتحادیه به ویژه مغرب و الجزایر موجب شد از سال ۱۹۹۴میلادی تاکنون نشستی در سطح سران کشورهای عضو آن برگزار نشود.

وی تاکید کرد: برای سفر به لیبی و شریک شدن با شما در شادی مرحله کنونی تردید نکردم همان‌طور که شما شریک مشکلات و شادی‌های ما بودید. امیدوارم که آینده بهتری در انتظار کشورهایمان باشد.

المنفی نیز ضمن استقبال از سفر رئیس‌جمهور تونس و هیأت همراهش به لیبی، بر عمق روابط تاریخی میان دو کشور تاکید کرد و از طرف شورای ریاستی و مردم لیبی از مردم تونس برای حمایت مستمرشان از لیبی تقدیر کرد.

پنجم فوریه گذشته، پس از مذاکرات چند روزه تحت نظارت سازمان ملل در ژنو، الدبیبه به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت وحدت در لیبی برای نظارت بر برگزاری انتخاباتی که قرار است اواخر سال جاری میلادی برگزار شود، انتخاب شد.«محمد منفی» نیز به‌ عنوان رئیس‌ شورای عالی ریاستی انتخاب شد.

کابینه دولت موسوم به «وحدت ملی» لیبی، چهارشنبه گذشته (۱۰ مارس) موفق شد، رأی اعتماد پارلمان این کشور را کسب کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها