مشاجره علنی مقام‌های آمریکایی و چینی در اولین دیدار رسمی

مشاجره علنی مقام‌های آمریکایی و چینی در اولین دیدار رسمی
جمعه 29 اسفند 1399 - 16:44

مقام‌های دولت جدید آمریکا و چین که برای اولین بار باهم دیدار و رایزنی کردند، مقابل دوربین رسانه‌ها به بحث و جدل و متهم کردن یکدیگر پرداخت.

العالم - آمریکا

اولین دیدار مقام‌های ارشد دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» با همتایان چینی خود، به تنش و بگو مگو کشیده شد.

شامگاه پنجشنبه (به وقت ایران)، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا با «یانگ جیه‌چی» وزیر خارجه و «وانگ یی» مشاور دولتی چین در آلاسکا دیدار کردند تا درباره مسائل مورد اختلاف رایزنی کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بلینکن در اظهاراتی تند گفت:‌«ما درباره نگرانی‌های جدی خود درباره اقدامات چین در سین‌کیانگ، هنگ‌کنگ، تایوان، حملات سایبری به ایالات متحده و تهدید اقتصادی متحدانمان صحبت خواهیم کرد».

وی ضمن متهم کردن دولت پکن به نقض جدی حقوق بشر در مناطق مختلف، ادعا کرد: «هر کدام از این اقدامات، نظم مبتنی بر قانون را که ثبات جهانی را حفظ می‌کند، تهدید می‌کند».

بر اساس این گزارش، یانگ نیز در پاسخ به این اتهامات، سخنرانی ۱۵ دقیقه‌ای کرد که مقامات آمریکایی را با بی‌صبری منتظر ترجمه آن نگاه داشت. وی در این صحبت‌ها، ضمن انتقاد از سیاست خارجی آمریکا، این کشور را به رفتار نادرست با اقلیت‌ها متهم کرده و گفت واشنگتن با بحران دموکراسی مواجه است.

به نوشته رویترز، وزیر خارجه چین افزود: «ایالات متحده از نیروی نظامی و سلطه مالی برای گسترش حوزه تسلط خود و سرکوب کردن دیگر کشورها استفاده می‌کند... این کشور از مفهوم به‌اصطلاح امنیت ملی سوءاستفاده می‌کند تا مقابل تبادلات معمول تجاری سنگ‌آندازی کرده و کشورها را برای حمله به چین بشوراند».

وی تاکید کرد: «بگذارید همینجا بگویم، ایالات متحده هیچ حق و صلاحیتی ندارد که بگوید قصد دارد با چین از موضع قدرت حرف بزند. آمریکا حتی ۲۰ یا ۳۰ سال پیش نیز صلاحیت به‌زبان آوردن چنین صحبت‌هایی را نداشت».

پیش از این، «شی‌ جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، دولت آمریکا را منشأ هرج و مرج در دنیای امروز دانسته و این کشور را بزرگترین تهدید برای امنیت و توسعه کشور خود توصیف کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها