توسعه روابط، محور مذاکرات مقامات نظامی عراق و پاکستان

توسعه روابط، محور مذاکرات مقامات نظامی عراق و پاکستان
جمعه 29 اسفند 1399 - 20:41

در جریان سفر روز های پنجشنبه و جمعه رییس ستاد ارتش پاکستان به عراق ، توسعه روابط دو کشور از جمله در حوزه نظامی مورد بحث و تبال نظر قرار گرفت.

العالم - عراق

سرلشکر عبدالامیر رشید یارالله رییس ستاد ارتش عراق جلسه ای گسترده با همتای پاکستانی خود سرلشکر ندیم رضا نیشان برگزار کرد.
همچنین بر اساس اعلام وزارت دفاع عراق این دیدار با دعوت رسمی رییس ستاد ارتش این کشور صورت گرفت که گفتگوها با رییس ستاد ارتش پاکستان و هیئت همراهش چشم انداز همکاری و هماهنگی بین دو کشور بوده و مورد بحث و تبادل تجربیات در زمینه های مختلف قرار گرفت.
طبق اعلام درگاه وزارت دفاع عراق؛ رییس ستاد ارتش پاکستان با ابراز خوشحالی از این دیدار "توانایی های ارتش عراق و فداکاری ها و دلاوری های بزرگی که در مبارزه با سازمان های تروریستی و پیروزی بر آنها انجام داده است" را ستود.

همچنین رییس ستاد ارتش پاکستان با هیات همراه خود از دانشگاه تحصیلات عالی نظامی عراق نیز بازدید داشت.

روابط بغداد و اسلام آباد به قبل از استقلال پاکستان از هند بر می گردد و دارای ابعاد دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و در زمان حاضر بحث مبارزه با تروریسم و اقتصادی در چارچوب طرح راه ابریشم نیز به آن اضافه شده است.
در حوزه دینی دو کشور مسلمان هستند و طلاب پاکستانی در حوزه های علمیه نجف اشرف بعد از ایرانیها دومین اتباع خارجی پرجمعیت به شمار می روند که آیت الله بشیر نجفی یکی از مراجع اربعه دینی عراق از اتباع پاکستان است و علاوه بر آن پاکستان دارای بیشترین اتباع طریقت قادریه است که هرساله کاروان زائران آن برای زیارت این مرقد اهل سنت به بغداد می آیند.
از طرفی بعد از استقلال پاکستان، روابط دو کشور به طور رسمی به پیمان سنتو گره خورد و از آن زمان این روابط به رغم فراز و نشیب ها همواره دور از هیاهوی رسانه ای استمرار داشته است.
به باور برخی کارشناسان؛ اکنون بحث تروریسم به عنوان چالش امنیتی مهم دو کشور در کنار بسته شدن سرنوشت طرفین به طرح اقتصادی بزرگ راه ابریشم و همچنین مخالفت دو کشور با طرح عادی سازی با رژیم صهیونیستی باعث شده است تا روابط بین بغداد و اسلام آباد شاهد تکاپوی بیشتر شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها