امام جمعه نجف دولت عراق را به همکاری بیشتر با احزاب شیعه فراخواند

امام جمعه نجف دولت عراق را به همکاری بیشتر با احزاب شیعه فراخواند
جمعه 29 اسفند 1399 - 21:22

سید صدرالدین قبانجی امام جمعه نجف اشرف از دولت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق خواست تا با احزاب شیعه همکاری بیشتری داشته باشد.

العالم - عراق

سید صدرالدین القبانجی در خطبه های نماز جمعه امروز نجف اشرف به پیامدهای سفر پاپ و دیدار با آیت الله سید علی سیستانی اشاره کرد و گفت: پیام به رییس جمهوری آمریکا مبنی بر برداشتن حصار اقتصادی کشورهایی نظیر ایران و همچنین نامه تشکر رییس دولت فلسطین از آیت الله سیستانی بخاطر مواضعشان از جمله این پیامدهای مثبت است.

وی پروژه هماهنگی بین احزاب شیعه برای بحث در مورد امور عراق را گامی در مسیر درست عنوان کرد و گفت: "امیدواریم دولت الکاظمی با این پروژه ارتباط برقرار کند زیرا این احزاب نماینده بیشترین قشر مردم عراق هستند و به پیشبرد سیاست ها در مسیر درست کمک می کنند اما در هر حال دولت عراق برای همه عراقی هاست و ما حقوق سایر اقشار مردم را فراموش نمی کنیم".

در سی و سومین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه وی این فاجعه را گواه تجاوزات رژیم صدام بر تمام اقشار مردم عراق همانند کردها و شیعیان برشمرد که همواره جنایاتش نقض کلیه قوانین بین المللی بود.

قبانجی درباره موضوع مطرح شده اخیر در فضای سیاسی عراق از جناح های مجلس خواستار پیگیری جدی در مورد حضور اماراتی ها در سرویس اطلاعاتی عراق شد و تأکید کرد که عراق نیازی به تخصص اطلاعاتی اماراتی ها ندارد.

در هفته ای که گذشت قیس الخزعلی دبیرکل گروه نظامی عصائب اهل الحق اظهار کرد که دولت عراق با فرستادن اجباری ماموران اطلاعاتی شیعه و نزدیک به الحشدالشعبی به مناطق مرزی و گمرک ها، قصد دارد یک تیم اطلاعاتی از امارات برای آموزش و مدیریت برخی قسمت های امنیتی به عراق بیاورد که در ادامه مقامات عراق این مساله را تکذیب کردند.

امام جمعه نجف در بخش دیگری از خطبه های نماز به پیشرفت موشک های یمنی اشاره کرد و گفت: درحالیکه شلیک موشک های یمنی به پایگاه های سعودی از خاک یمن صورت می گیرد و انصارالله نیز مسوولیت این عملیات ها را برعهده می گیرد اما بن سلمان ایران را متهم می کند.

وی همچنین در اعتراض به آنچه که "دوگانگی مواضع سازمان ملل" عنوان کرد خواستار پشتیبانی سازمان ملل از مردم یمن دربرابر حملات ائتلاف عربی شد و خاطرنشان کرد که بمباران نظامی و محاصره اقتصادی چند ساله سعودی ها علیه مردم یمن توسط سازمان ملل نادیده گرفته می شود اما از آن سو پس از پاسخ انصارالله به سعودی ها موضع متفاوتی (مبنی بر محکومیت پاسخ ها) اتخاذ می کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها