نگاه ابزاری نتانیاهو به حکام عربی برای پیروزی در انتخابات

نگاه ابزاری نتانیاهو به حکام عربی برای پیروزی در انتخابات
يکشنبه 1 فروردين 1400 - 18:18

یک تحلیلگر مطرح اسرائیلی در اشاره به تلاش‌های نتانیاهو برای استفاده ابزاری از "عادی‌سازی" با کشورهای عربی برای پیروزی در انتخابات آتی، متذکر شده است دیگر رهبران اسرائیلی نیز مشابه همین رویکرد، برای دستیابی به اهداف سیاسی‌شان استفاده می‌کردند.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش العالم، "ایلی فوده" شرق‌شناس اسرائیلی در مقاله‌ای در روزنامه "یدیعوت آحارونوت" نوشته است: تلاش‌های "بنیامین نتانیاهو" برای بهره‌گیری از تحرکات سیاسی‌اش از جمله عادی‌سازی با کشورهای عربی، یک رویکرد استثنایی و بی‌سابقه به منظور پیروزی در انتخابات نیست؛ زیرا سلف‌های او نیز از سفرها و دیدارهای "صلح" و عملیات‌های نظامی و جنگ استفاده کردند ولی تمامی آنها در بیشتر موارد شکست خوردند.

فوده نوشت: نتانیاهو بسیار تلاش کرد تا پیش از انتخابات کنست به امارات سفر کند تا از این سفر برای پیشبرد تلاش‌هایش جهت بقا در قدرت استفاده کند. واقعیت آن است که این سفر به دلیل اختلاف با اردن لغو شد، ولی او این واقعیت را در نظر دارد که ابوظبی ماه آینده میزبان نشستی با حضور مشاوران ارشد "جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد و طی آن، آب شدن یخ روابط با رهبران کشورهای عربی اعلام می‌شود.

این شرق‌شناس صهیونیستی تأکید کرد: "تلاش نخست‌وزیران سابق اسبق اسرائیل برای پیشبرد تحرکات‌شان در قبال جهان عرب با هدف تقویت شانس‌های انتخاباتی‌شان امری بی‌سابقه نیست، و این تلاش‌ها فقط برای گسترش صلح و دیدارها صورت نمی‌گیرد بلکه هدف دیگر، نمایش قدرت در مواجهه با دشمنان بود."

این شرق‌شناس صهیونیستی تأکید کرد: "تلاش نخست‌وزیران سابق اسبق اسرائیل برای پیشبرد تحرکات‌شان در جهان عرب با هدف تقویت شانس‌های انتخاباتی‌شان امری بی‌سابقه نیست، و این تلاش‌ها فقط برای گسترش صلح و دیدارها صورت نمی‌گیرد بلکه هدف دیگر، نمایش قدرت در مواجهه با دشمنان بود. دوران آشفته منتهی به انتخابات 1981 (در فلسطین اشغالی) مثال خوبی برای بحث در این‌باره است. سه هفته پیش از انتخابات، مناخم بیگن (نخست‌وزیر) دستور حمله به تاسیسات هسته‌ای عراق را صادر کرد -که موعد این حمله پیش از آن بارها به تعویق افتاده بود-، احتمال می‌رفت که حمله موفقیت‌آمیز باشد. لذا انهدام رآکتور در نتایج انتخابات سرنوشت‌ساز شد و 10 هزار رای را از آنِ لیکود کرد و بیگن توانست دومین دولت خود را تشکیل دهد."

پربیننده ترین خبرها