فرماندهی مرزبانی ناجا:

برقراری امنیت کامل در مرزهای کشور/ کشف 2300 میلیارد تومان انواع کالای قاچاق در مرزهای کشور/ هوشمندسازی کنترل بر مرزها؛ از برنامه های مرزبانی کشور/ کشف نزدیک به 200 تن مواد مخدر در مرزبانی ناجا/ از دیپلماسی بسیار بالایی در مرزها برخوردار هستیم

برقراری امنیت کامل در مرزهای کشور/ کشف 2300 میلیارد تومان انواع کالای قاچاق در مرزهای کشور/ هوشمندسازی کنترل بر مرزها؛ از برنامه های مرزبانی کشور/ کشف نزدیک به 200 تن مواد مخدر در مرزبانی ناجا/ از دیپلماسی بسیار بالایی در مرزها برخوردار هستیم
يکشنبه 1 فروردين 1400 - 22:09

فرماندهی مرزبانی ناجا در گفتگو با العالم اظهار داشت: در مرزهایمان امنیت کامل برقرار است و همچنین در مساله کرونا به بسیاری از کشورها که از لحاظ اقتصادی نیاز به کمک داشتند، کمک کردیم، تحت هیچ شرایطی اجازه ندادیم تبادل تجاری و اقتصادی با این کشورها بهم بخورد.

العالم - ایران / سیاسی

احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه العالم درخصوص شیوع کرونا و اقدامات این نهاد برای مقابله با این ویروس در مرزهای کشور گفت: مرزبانی علاوه بر انجام وظایف ذاتی خود که باید به نحو احست انجام می شد، باید سلامت همکاران خود را نیز مورد توجه قرار می دادیم و برای مقابله با این ویروس منحوس همه تجهیزات و امکاناتی که تاثیرگذار بود را بکار گرفتیم، در این زمینه هم غربالگری کارکنان را نیز انجام دادیم، باید توجه داشت که کارکنان مرزبانی با توجه به ماموریت هایی که انجام می دهند و حضور آنها در مناطق پرخطر نیاز به غربالگری دوره ای داشتند به ویژه در زمان بازگشت از مرخصی و ماموریت.

برنامه های مرزبانی ناجا برای مبارزه با ویروس کرونا

گودرزی از در اختیار قرار دادن اقلام مقابله با ویروس کرونا از جمله الکل و ماسک به مراکز و پاسگاه های مرزی و همچنین مرزنشین ها خبر داد و گفت با برگزاری جلسه با شبکه بهداشت محلی اقدام به آگاهی بخشی به مرزنشینان کردیم و همه این تلاش ها سبب شد که در طول یک سال گذشته کمترین تلفات را در میان مرزبانان شاهد باشیم.

کنترل دقیق 8755 کیلومتر مرز مشترک

فرمانده مرزبانی ناجا درخصوص وسعت ایران گفت با 15 کشور در دنیا همسایه هستیم یعنی بعد از چین و روسیه ایران بیشتر تعداد همسایه را دارد، 8755 کیلومتر مرز داریم، مثلا با کشور عراق 1609 کلیومتر مرز مشترک داریم، در مرزهایمان امنیت کامل برقرار است و همچنین در مساله کرونا به بسیاری از کشورها که از لحاظ اقتصادی نیاز به کمک داشتند، کمک کردیم، تحت هیچ شرایطی اجازه ندادیم تبادل تجاری و اقتصادی با این کشورها بهم بخورد، از همین رو از یکسال گذشته که از شیوع کرونا می گذرد با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی با کشورهای همسایه تبادل تجاری را برقرار کردیم.

کمک مومنانه به کشورهای همسایه

گودرزی از کمک مومنانه در بحث تجهیز شهرهای مرزی کشورهای همسایه که از لحاظ اقتصادی نیاز به کمک داشتند به اقلام بهداشتی، در طول یک سال گذشته خبر داد و گفت که در این خصوص به کشور دوست و برادر افغانستان و عراق کمک کردیم.

وی خاطرنشان کرد که ایران و عراق بسیار خوب توانستند مرزهای مشترک را کنترل بکنند و امنیت کامل در مرزهای دو کشور و تبادل تجاری به خوبی برقرار است.

اشراف کامل برمزهای ایران و عراق

فرمانده مرزبانی ارتش از همکاری دوطرفه ایران و عراق و دیدار هیئت بلندمرتبه امنیتی عراق با ایران خبر داد و گفت: همکاری بسیاری خوبی بین پلیس ایران و نیروهای امنیتی عراق برقرار است، علی الخصوص درباره گروهک های تروریستی که دو طرف اهتمام ویژه ای در این خصوص دارند و خلا های مرزی رو به اتفاق پوشش بدهیم، به همین منظور گشت های همزمانی در دریا و خشکی داریم.

وی اظهارداشت که در گفتگو با فرمانده مرزبانی کشور عراق پیرامون خلاهای مرزی دو کشور تبادل اطلاعات داشتیم و قرار شد ورود سلاح،مهمات، مشروبات الکلی، بعضا قاچاق و ... از عراق به کشور جلوگیری شود.

فرمانده مرزبانی ناجا درباره روابط تجاری ایران و عراق و ترانزیت کالا گفت: ما همه تلاشمان را به کار می بریم که کشور برادر و دوست عراق از ظرفیت های کشور ما استفاده بکند و نیازمندی های اقتصادی خودش را از این طریق تامین بکند، البته تجار ما و گمرکات کشور ما با کشور عراق این هماهنگی ها را دارند اما نیازمندی دو کشور بویژه کشور عراق برای اقلام مصرفی و اقلام ساختمانی و مواد مصرف شدنی سریع الفساد بیش از ظرفیتی است که الآن در پایانه های مرزی ما وجود دارد. بعضا در پایانه های مرزی کشور عراق زیرساخت های لازم برای تسریع در رفت و آمد خودروهایی که ترانزیت انجام می دهند کم است به نظر من هم گمرک جمهوری اسلامی و هم وزارت مسکن کشورمان که در حوزه ترانزیت اقداماتی انجام می دهد بایستی زیرساخت های بیشتری را در این زمینه فراهم بکنند که این تبادل تجاری سریعتر انجام شود. وظیفه مرزبانی جمهوری اسلامی در مرزهای مشترک است بویژه در پایانه های مرزی برای تسهیل در رفت و آمد خودروهایی که بارها را جابجا می کنند. به نظرم ما به وظیفه خودمان عمل کرده ایم، اما سیستم ها نیازمند تقویت است منظور از سیستم ها زیرساخت هایی است که باید در گذرهای مرزی اتفاق بیوفتد، مثل ایکس ری برای کنترل مواد مخدر و اقلام ممنوعه ای که بعضا" از کشورهایی به کشور دیگری ورود پیدا می کند.

برنامه های مرزبانی ناجا برای مبارزه با مواد مخدر

سردار گودرزی درباره برنامه های مبارزه با مواد مخدر چنین بیان کرد که یکی از اولویت های مجموعه مرزبانی جمهوری اسلامی مبارزه بی امان با مواد مخدر است. امسال با برنامه ریزی که بر اساس اولویت تعیین کرده بودیم انجام دادیم. تلاش مرزبانان ما افزایش پیدا کرد، یگان های تکاوری به عنوان نیروهای واکنش سریع در پشت مرزها در جنوب شرق قرار دادیم، قریب به 200 تن مواد مخدر با منشا تریاک فقط مرزبانی جمهوری اسلامی در این راستا کشف کرده است. لذا راهبرد نظام جمهوری اسلامی مبارزه بی امان با این بلای خانمانسوز است. در کشورهای دیگر هم ما سینه سپر کردیم که این مواد مخدر به داخل کشورهای دیگر هم نرود. امسال در مرز عراق با قاچاقچیان مواد مخدر در هورالعظیم ما درگیر شدیم و دو نفر از بهترین همکارانمان در همین رابطه به شهادت رسیدند. در سیستان و بلوچستان هم امسال در درگیری با قاچاقچیان مسلح مواد مخدر متاسفانه تعدادی از همرزمان ما به شهادت رسیدند.

سردار گودرزی درباره مبارزه با کالای قاچاق توضیح داد، همانطور که مطلع هستید یکی از اولویتهای مجموعه مرزبانی مبارزه با کالای قاچاق است که از اولویت های ما در سال جهش تولید بحث مبارزه بی امان با کالای قاچاق بوده است بویژه سوختی که تفاوت فاحش قیمتی در کشور ما از حیث نفت با کشورهای همسایه مان دارد که متاسفانه در بازارچه های داخلی ما تلاش می شود که این قاچاق بعضا گسترش پیدا بکند و اما در طول سال ما 2300 میلیارد تومان انواع کالای قاچاق کشف کردیم.

فرمانده مرزبانی ناجا درباره ماجرای کشف خودروهای قاچاق هم گفت: البته این آمار که صدا و سیمای جمهوری اسلامی در چند روز گذشته نشان داد خیلی کارشناسی شده نبود. اینها تعدادی خودرو بود که سال 1395 با یک لنج و کشتی به سمت قشم آورده بودند و همکاران ما کشف کردند و شما الآن می بینید که در یکی دو روز گذشته مرتب در فرمایشات رئیس قوه قضائیه بود که این خودرها را تعیین تکلیف کنید که الآن در انبارها مانده است. این خودروهای خارجی را چه کسی کشف می کند. بالاخره لودر و بولدوزر و غلتک و خودروهای راهسازی و خودروهای لوکس را ما کشف کرده ایم، که به ندرت می توانند ورود پیدا بکنند اگر هم ورود پیدا بکنند حتما کشف می شوند و دستگیر می شوند .

سردار گودرزی در پاسخ به اقدامات انجام شده در هوشمندسازی مرزها گفت: یکی از اولویت های مهمی که امسال سردار اشتری فرمانده محترم نیروی انتظامی ابلاغ فرمودند بحث تحقق هوشمندسازی مرزهای کشورمان در ابعاد مختلف است. تقویت و تجهیز سیستم های الکترونیکی اپتیکی که به صورت هوشمند می تواند در موضوع ارتقاء امنیت مرزها به ما کمک کند، در کنترل اشرار مسلح به ما یاری برساند. افزایش کنترل کالای قاچاق را در دستور کار قرار بدهیم باید به صورت الکترونیکی و هوشمند بتوانیم مرزهایمان را کنترل بکنیم و از همین مرکزی که الآن حضور داریم با تجهیزات نوین و فنی که در اختیار داریم و در حال فراهم کردن زیرساخت های آن در ابعاد مختلف هستیم تحت هیچ شرایطی اجازه تعدی به دشمنان جمهوری اسلامی در مرزهایمان ندهیم. سعی می کنیم با هوشمندسازی و یکپارچه سازی مرزهایمان با دستگاه های نوین نظارتمان را عالیه و تام بکنیم و نظارت عالیه و تام بر تمام عناصر مرزی بویژه بازارچه های مرزی ، خلاءهای مرزی را در دستور کار خودمان قرار داده و با تعبیه سنسورها و حسگرهای بسیار قوی و دوربین های پایشی بتوانیم نیروی انسانی مان را به حداقل برسانیم.

استقرار مرزبانی ناجا در اقصی نقاط مرزهای کشور

فرمانده مرزبانی درباره دیپلماسی مرزبانی با کشورهای همسایه اظهار داشت، مرزبانان نیروی انتظامی در اقصی نقاط مرزهای کشور مستقر هستند و حافظ منافع ملی کشورمان در مرزها هستیم. لذا روابط دیپلماسی و مذاکره با کشورهای همسایه مان را به صورت جدی در دستور کار داریم یعنی تعاملات مرزی یکی از اولویت های چهارگانه من با کشورهای همسایه است. پس یکی از مهمترین وظایف اساسی مرزبانان عزیز ما همکاری دوجانبه با مرزبانان کشورهای مقابل است. بر اساس قرادادها و پروتکل های مرزی ما جلسات متعددی را با دوستان برقرار می کنیم که همین موضوعات باعث امنیت پایدار در نواحی مرزی ما با کشورهای همسایه شده است. حتی امسال که بحث ویروس کرونا را داشتیم چندین بار به صورت وبیناری و ویدئو کنفرانسی با برخی از کشورها توانسته ایم ارتباطات دوجانبه برقرار کنیم و رفع مشکلات و معضلات مرزی را در دستور کار قرار دادیم. ارتقاء دیپلماسی مرزی به صورت جدی در دستور کار مرزبانان کشورمان در سطوح مختلف قرار دارد و برای ارتقاء و امنیت در دنیای امروز کار اساسی را همین دیپلماسی پیش می برد. اگر دیپلماسی بر اساس حقوق سیاسی و همسایگی یک کشور نباشد ممکن است مرزنشینان اختلافاتی درباره مراتع و رفت و آمدها داشته باشند. ملاحظه بفرمایید ما 109 هزار نفر اتباع بیگانه را فقط در جنوب شرق کشور دستگیر کردیم که قصد ورود به داخل کشور داشتند. بلافاصله به کشور همسایه اطلاع می دهیم و می آیند تحویل می گیرند.

فرمانده مرزبانی ناجا اظهار داشت: مرزهای ما کاملا مشخص است و مشخصات آن نزد ما و کشورهای همسایه وجود دارد، در صورت بروز اختلاف براساس پروتکل‌ها جلسات را برگزار می کنیم، دانش علمی کسانی که در معاهدات حقوقی مرزهای ما و منافع ملی ما تلاش می کنند کامل است، ما امسال نزدیک به 12 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر مرزبانان درجه 1 و 2 ایران با کشورهای همسایه جلسه گذاشتند و عمدتا رفع مشکل شده است اما جلساتی هم برای مرزبانان خودمان گذاشته ایم و مجددا قوانین بین المللی و جدید به همکاران آموزش داده شده است و آنها نسبت به دانش روز مسلط هستند.

وی خاطرنشان کرد که اینگونه نبوده است که کشوری از ما درخواست برگزاری جلسه بکند و در کوتاه ترین زمان ممکن مرزبان درجه یک یا دو ما حضور پیدا نکند و این تعامل دو سویه بوده است.

فرمانده مرزبانی کشور تاکید کرد که در حال حاضر دیپلماسی بسیار بالایی در مرزها برخوردار هستیم

پربیننده ترین خبرها