توانمندی ارتش در بکارگیری پهپادها با توجه به نوع تهدیدها و موریت ها/ نقش پهپادها در پشتیبانی و حمله به عمق عملیاتی دشمن

توانمندی ارتش در بکارگیری پهپادها با توجه به نوع تهدیدها و موریت ها/ نقش پهپادها در پشتیبانی و حمله به عمق عملیاتی دشمن
شنبه 11 بهمن 1399 - 17:49

 فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر (عج) نیروی زمینی ارتش گفت: امروز نیروهای مسلح و بخصوص نیروی زمینی ارتش در حوزه تولید و به کارگیری پهپاد به جایی رسیده است که با توجه به نوع تهدیدها و ماموریت‌ها در مرزها می‌تواند بصورت گسترده از آن استفاده کند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

امیر شهرام حسن نژاد روز شنبه در نشست خبری در پادگان پهپادی حضرت ولیعصر عج، ضمن تبریک فرارسیدن ایام مبارک دهه فجر و چهلمین دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با یادآوری قابلیت‌ها و توانمندی‌های نیروهای مسلح بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: تجهیزات دفاعی در ۴۲ سال گذشته عمدتا وارداتی و تولیدات کشورهای صاحب قدرت و در جهت مطامع کشورهایی بود که در آن زمان در ایران استقرار دائم داشتند و به کارگیری این تجهیزات با حضور مستشاران خارجی انجام می‌شد.

وی یادآور شد: هر چند نیروی انسانی در آن مقطع بومی بود، اما آموزش‌ها و پرورش و بکارگیری و نوع عملکرد آنها در چارچوب‌های تعیین شده بود و نیروی انسانی در داخل با مولفه‌ها و ارزش‌هایی که در جمهوری اسلامی وجود داد تربیت نمی شدند.

امیر حسن‌نژاد گفت: علاوه بر این ارزیابی عملکرد کارها و فعالیت‌ها براساس چک لیست‌ها و بازبینی‌هایی انجام می‌شد که براساس همان تولیدات و تجهیزات و تفکر در کشور شکل می‌گرفت. تجربه عمدتا براساس جنگ‌هایی بود که طی صدسال قبل از آن در دنیا اتفاق افتاده بود مانند جنگ ویتنام یا مناقشاتی که آمریکا در منطقه و جهان داشت.

فرمانده گروه پهپادی حضرت ولیعصر(عج) نیروی زمینی ارتش افزود: موضوع دیگر این بود که آیین‌نامه‌ها و دستورات رزمی که به کارگیری می‌شد براساس تولیدات خارج از کشور بود و در میدان‌های رزمی با تاکتیک‌ها و تکنیک‌های آن زمان برای ایجاد تفکر صرفا دفاعی برای حفظ غرب از حضور کشوری مثل اتحاد جماهیر شوروی اجرا می‌شد.

این مقام نظامی با تشریح تفاوت‌های شکلی و محتوایی نیروهای مسلح دوراه قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انگیزه‌ها الهی شد و ارزش‌ها هم درزمان انقلاب و هم در سال دفاع مقدس شکل جدیدی به خود گرفت و موضوعاتی مانند شهادت طلبی، ارتباط نزدیک با روحانیت، فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی خود تبدیل به ارزش شد.

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصرعج نیروی زمینی ارتش یادآور شد: در ۸ سال دفاع مقدس علیرغم این که مشکلات زیادی داشتیم اما در همان زمان توانستیم تجهیزات دفاعی زیادی را تولید کنیم. آیین‌نامه‌ها و دستورات رزمی جدید خود را داشته باشیم.

امیر حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: علاوه بر این توانستیم از فرآیند دفاعی وابسته خود را به فرایند دفاعی خلاق، بازدارنده و مبتکرانه بکشانیم.

وی با بیان اینکه بیشتر تولیدات دفاعی به خصوص در حوزه پهپاد تولید داخلی است، اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توانید پرنده‌ای را پیدا کنید که واردات از کشور ثالثی باشد. تجهیز نیروها در حوزه پهپادی از رده تاکتیکی، عملیاتی و راهبردی همه داخلی است. یعنی نوع تجهیز کردن هم کاملا بومی است.

فرمانده گروه پهپادی حضرت ولیعصر خاطرنشان کرد: نیروی انسانی نیروهای مسلح از بین بهترین دانشجویان و دانش‌آموختگان مراکز علمی و دانشگاهی است. یا به صورت کارکنان وظیفه در بخش‌های پژوهشی از آنها استفاده می‌شود یا از بدنه جامعه جذب می‌شوند و برنامه‌های آموزشی کاملا بومی و براساس تفکرات دفاعی جمهوری اسلامی تدوین شده است.

امیر حسن نژاد افزود: براساس تجارب ۸ سال دفاع مقدس، تجارب مستشاری در منطقه، درگیری‌هایی که به صورت جسته و گریخته در مرزهای جمهوری اسلامی وجود داشته است، مبارزه با عناصر خودفروخته و جبهه مقاومتی که شکل گرفته، به علاوه رزمایش‌هایی که بصورت گسترده طی ۲۰ سال گذشته انجام شده توانستیم دستورات رزمی، ‌آیین نامه‌ها و کتب و نشریاتی را متناسبات با بکارگیری پهپاد، ‌نیروی انسانی پهپاد، آموزش‌ها، تجهیزات و ایمنی را استخراج کنیم.

وی با تاکید بر این که امروز به لحاظ تجربی هر چند این علم پهپاد، یک علم جدید است اما از بسیاری از کشورهای دنیا کارآمدتر و با تجربه‌تر هستیم گفت: امروز نیروهای مسلح و بخصوص نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی می تواند با توجه به نوع تهدیدها و ماموریت‌ها در مرزها بصورت گسترده از پهپاد استفاده کند.

امیرحسن نژاد با اشاره به نقش رزمایش‌های ۱۰ سال اخیر در افزایش تجارب عملی و میدانی نیروهای مسلح ادامه داد: بخش مهمی از رزمایش‌هایی که طی ۱۰ گذشته اجرا شده است، مربوط به پهپادها بوده که توانستیم تجربه‌های خوبی برای تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف بدست بیاوریم.

وی گفت: علاوه بر این توانستیم با ارتباط با ‌شرکت‌های دانش بنیان ضعف‌ها را به سرعت از بین ببریم. حضور در رزمایش‌ها و انجام تمرین های صحرایی، ‌ اجرای آموزش‌های مستمر ما را به سمتی می‌برد که نقاط قوت خود بیش از گذشته تقویت کنیم و به مرحله ای برسیم که نیروی زمینی در شرایط ویژه بتواند به یگان پهپادی خود تکیه کند.

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر عج نیروی زمینی ارتش افزود: یگان پهپاد جزو نیروهایی است که می‌تواند یک عملیات را از ابتدا تا انتها طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا کند.

امیرحسن نژاد با بیان این که یک عملیاتی نظامی نیازمند کسب اطلاعات گسترده و دقیق از دشمن است، گفت: ما تایپ‌های شناسایی و مراقبت برای اشراف اطلاعاتی از فضای منطقه نبرد، شرایط دشمن، ‌نیروهای خودی و سامانه‌های آمادی و تجهیزاتی و همچنین تبدیل کردن همزمان اطلاعات به فرایند و اقدام عملیاتی را در اختیار داریم.

به گفته این فرمانده نظامی، پهپادها امروز در پشتیبانی و حمله به عمق عملیاتی دشمن چه از لحاظ انتحاری، و چه از لحاظ مورد هدف قراردادن اهداف به صورت نقطه ای کارایی فراوانی دارند و از نقاط قوت در حمله به دشمن محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ ما اقدامات نو و جدیدی را براساس تولیدات داخلی در حوزه جنگال و فاوا(فناوری اطلاعات) خواهیم داشت، تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران و یگان پهپادی در قالب نیروهای مسلح از یک نگاه صرفا دفاعی در انجام ماموریت‌ها به یک یگان تهاجمی و آفندی تبدیل شده است.

امیرحسن نژاد گفت: حضور ساختارهایی مثل تیپ‌های متحرک هجومی، رزهی هجومی، یگان‌های ویژه و سریع در کنار یگان‌های پروازی مثل هوانیروز و وجود یگان پهپادی از پشتیبانی عملیات زمینی، ‌نیروی زمینی را تبدیل به یک چارچوب کاملا کارآمد و اثربخش در صحنه عملیاتی تبدیل کرده است.

وی افزود: همه ما این ساختاربندی مهم و کارآمد را مرهون خودباوری و وجود شهدای گرانقدر ۸ سال دفاع مقدس و بعد از آن جبهه مقاومت و بزرگان شهیدی مثل سپهبد قرنی، صیاد شیرازی و حاج قاسم سلیمانی هستیم.

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر عج نیروی زمینی ارتش با اشاره به نقش یگان‌های پهپادی در این رزمایش‌های اخیر گفت: در سال گذشته چندین مرحله رزمایش با اهداف مختلف داشتیم. نقش یگان‌های پهپادی در برخی از مواقع صرفا شناسایی و مراقبت بوده است. در موارد دیگر علاوه بر بحث شناسایی و مراقبت بحث‌های رزمی هم مد نظر بوده است.

به گزارش ایرنا، امیر حسن نژاد خاطرنشان کرد: هم در حوزه شناسایی و مراقبت و انتحاری و رزمی این قابلیت وجود دارد که در رزمایش‌های مختلف شرکت کنیم و اگر هم نیاز باشد به مملکت و تهدیداتی که وجود دارد دفاع کنیم.

وی با اشاره به استفاده از پهپادهای مهاجر در حوزه شناسایی و مراقبت اظهار کرد: اگر لازم باشد می توان از پهپاد مهاجر در در حوزه رزمی هم استفاده کنیم که در کنار آن از پهپادهای شناسایی و مراقبت ابابیل هم استفاده می‌کنیم.

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر(عج) ادامه داد: در حوزه انتحاری هم پهپادهایی را داریم که به دو شکل از آن استفاده می کنیم. یا به صورت موشک‌های کروز از آن می‌کنیم یا به صورت پرنده پرسه زن حاضر می‌شود و اگر لازم باشد نقطه ای را مورد هدف قرار می‌دهد و اگر از عملیات هم منصرف شود می‌تواند بسرعت در یک عملیات دیگر شرکت کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها