طرح ابتکاری سعودی برای بحران یمن؛ تردید در حسن نیت یک ادعا!

طرح ابتکاری سعودی برای بحران یمن؛ تردید در حسن نیت یک ادعا!
سه شنبه 3 فروردين 1400 - 09:16

خبر: وزیر خارجه سعودی روز گذشته از ارائه طرحی برای پایان بحران یمن خبر داد و تصریح کرد بر اساس طرح پیشنهادی ریاض، فرودگاه صنعا بازگشایی محدود خواهد شد و فشار از بندر الحدیده کاسته خواهد شد و درآمدهای حاصل از عوارض و مالیات از این بندر به حساب بانکی مشترک در بانک مرکزی یمن منتقل می‌شود. او همچنین مدعی شد که این طرح ابتکاری برای پایان جنگ پیشنهاد ازسرگیری گفت‌وگوهای سیاسی را داده است.

تحلیل:

- جنبش انصارالله یمن در اولین واکنش به این طرح سعودی، از زبان سخنگویش "محمد عبدالسلام" اعلام کرد: " این طرح هیچ مساله جدیدی را به همراه ندارد." عبدالسلام در توییتی گفت: عربستان سعودی خودش بخشی از جنگ در یمن است و باید فورا محاصره هوایی، زمینی و دریایی علیه یمن را متوقف کند." او افزود: "هر طرحی که در آن این دو موضوع لحاظ نشود که یمن با یک تجاوز مواجه است و اینکه محاصره علیه یمن باید فورا برچیده شود، طرح جدیدی نیست و نتیجه بخش نخواهد بود."

- اینکه انصارالله می‌گوید "این طرح هیچ مساله جدیدی را به همراه ندارد"، برداشتی شتاب‌زده نیست بلکه این طرح به صراحت، به عربستان سعودی این حق را می‌دهد که پروازها و مقصد پروازها در فرودگاه صنعا را تحت کنترل بگیرد و بر فعالیت بندر الحدیده نیز اشراف کامل داشته باشد؛ به این معنا که شریان زندگی یمنی‌ها در دست سعودی‌ها خواهد و سعودی‌ها اراده خودشان را بر آنها تحمیل خواهند کرد و لذا، محاصره ملت یمن همچنان پایدار خواهد ماند ولی این‌بار در قالب و چارچوب "قانون آمریکایی".

-موضوع دیگر این است که در صورت منتقل کردن درآمدهای حاصل از عوارض و مالیات از بندر الحدیده به حساب بانکی مشترک در بانک مرکزی یمن، رژیم سعودی بر درآمد این بندر نظارت کامل خواهد داشت. در چنین شرایطی، صنعا متوجه نخواهد شد که چقدر پول به این حساب واریز می‌شود، و یا اعضای این حساب مشترک چه تعداد است و یا چگونه سهم خود را به دست خواهد آورد. خلاصه آنکه، وضعیت این حساب بانکی مانند اوضاع و احوال فرودگاه صنعا و بندر الحدیده خواهد شد.

- امیدواریم که این طرح سعودی که به رغم مین‌های کارگذاشته در آن، انصارالله موضع نهایی‌اش را در این خصوص اعلام نکرده است، در نتیجه فشار شکست‌های سعودی و مزدورانش در مارب و پیروزی‌های چشمگیر ارتش یمن و کمیته‌های مردمی که به آزادسازی مأرب نزدیک شده‌اند، نباشد بلکه مبتنی بر "نیات صادقانه" باشد!!.

- امیدواریم رژیم سعودی ‌این طرح را به این دلیل پیشنهاد داده که متوجه شده است استفاده از قدرت نظامی برای تحمیل خواسته‌اش برای ملت‌ها اشتباهی کُشنده است و پول سلاح خوبی برای مطیع ساختن نیست و یا اینکه به این نتیجه رسیده است اگر قدرت‌های زورگو و بزرگ بخواهند بر ملت‌های مستضعف مستولی بشوند، فکری خام و سطحی‌نگری است.

محمد فهمی

پربیننده ترین خبرها