در نشست خبری مشترک در بروکسل؛

مواضع آمریکا و ناتو درباره خروج از افغانستان

مواضع آمریکا و ناتو درباره خروج از افغانستان
سه شنبه 3 فروردين 1400 - 14:03

وزیر خارجه آمریکا و دبیرکل ناتو به بهانه های «فرصت کم» و «شکنندگی مذاکرات صلح»، با نقض توافق دوحه اعلام کردند که افغانستان را در زمان مقرر تَرک نمی‌کنند.

العالم - اروپا

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو امروز سه شنبه در نشست خبری مشترکی در بروکسل پیرامون افغانستان به اظهارنظر پرداختند.

وزیر خارجه آمریکا در این نشست خبری با نادیده گرفتن توافق دوحه با طالبان و نقض عهد مجدد کشورش در توافقات دو یا چندجانبه اعلام کرد: ما و متحدانمان در زمان مناسب افغانستان را تَرک خواهیم کرد! هر گونه خروج از افغانستان، با هماهنگی متحدانمان خواهد بود.

به گزارش الجزیره، آنتونی بلینکن در این خصوص ادعا کرد: شاید فرصت برای عقب نشینی از افغانستان در زمان تعیین شده (توافق ما مِی سال جاری میلادی با طالبان) اندک باشد!

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز در این باره گفت: مذاکراتی در جریان است که مبنای دستیابی به صلح در افغانستان به شمار می رود. مذاکرات صلح افغانستان شکننده است؛ اما تنها مسیر برای رسیدن به یک راه حل پایدار سیاسی در این کشور به شمار می آید.

همچنین دبیرکل ناتو از گروه طالبان خواست تا با تعهد به توافقنامه قطر، خشونت‌ها را کاهش داده و نیز از آغاز «عملیات بهاری» خودداری کند.

وی افزود که طالبان باید تعهدش به توافق قطر را نشان داده و ثابت کند که از گروه‌های تروریستی مانند القاعده حمایت نمی‌کند. استولتنبرگ همچنین تاکید کرد که هرگونه تلاش واقعی برای صلح باید بر کاهش خشونت‌ها استوار باشد.

دبیرکل ناتو روند صلح افغانستان را شکننده خواند، اما تصریح کرد که این تنها راه برای دستیابی به صلح پایدار در افغانستان است.

درحالیکه 38 روز به مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان باقی مانده است، استولتنبرگ اظهارداشت که ناتو هنوز تصمیم نهایی خویش درباره خروج نیروها از این کشور را اتخاذ نکرده است.

براساس توافق آمریکا و طالبان، همه نیروهای خارجی باید تا اول ماه می خاک افغانستان را ترک کنند.

دبیرکل ناتو همچنین تاکید می‌کند که ائتلاف ناتو بطور مشترک وضعیت افغانستان را بررسی کرده، درباره آن با یکدیگر مشورت نموده و سپس تصمیم مشترک خویش درباره حضور و یا خروج نیروها از این کشور را اتخاذ خواهد کرد.

درحالیکه گزارش‌ها حاکی از احتمال تمدید 6 ماهه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان است، طالبان هشدار داده که اگر آمریکا توافقنامه قطر را به تاخیر بیاندازد و یا نقض کند این تصمیمی اشتباه خواهد بود و حملات علیه نیروهای این کشور از سرگرفته می‌شود.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها