گفت وگوی وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی درباره ایران و یمن

گفت وگوی وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی درباره ایران و یمن
چهارشنبه 4 فروردين 1400 - 07:39

وزیر خارجه انگلیس گفت که با همتایان آمریکایی، آلمانی و فرانسوی خود در مورد ایران و یمن گفت‌وگو کرده است.

العالم ـ اروپا

دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس، بامداد چهارشنبه در توئیتی نوشت: از تلاش برای صلح در یمن تا جلوگیری از تبدیل شدن ایران به قدرت هسته ای، انگلیس، آمریکا، فرانسه و آلمان در کنار هم ایستاده اند.

وی افزود: برای اولین بار بصورت حضوری با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان و ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه دیدار کردم تا در مورد چالش ها و فرصت های پیش رو گفت وگو کنیم.

ادعای راب در مورد ایران و یمن در حالی است که آمریکا و تروئیکای اروپایی به تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند. همچنین به رغم هشدارهای بین المللی، تجاوز سعودی ها به یمن ادامه دارد.

فیصل بن فرحان آل سعودی، وزیر امورخارجه سعودی دوشنبه شب از ابتکار عمل ریاض برای آتش بس در یمن خبر داد و گفت که این آتش بس با نظارت سازمان ملل و موافقت انصارالله اجرایی می‌شود.

محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز در پاسخ این طرح سعودی ها در توییتر نوشت: ما منتظر اعلام آتش بس و شکسته شدن محاصره از سوی عربستان و آمریکا بودیم نه اعلام طرح ابتکاری ریاض.

به گزارش ایرنا، عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که براثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

پربیننده ترین خبرها