واردات نفت آمریکا از روسیه رکورد زد

واردات نفت آمریکا از روسیه رکورد زد
پنج‌شنبه 5 فروردين 1400 - 16:21

با وجود اختلافات انرژی میان واشنگتن و مسکو، پالایشگاه های آمریکایی خرید نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را به منظور پر کردن خلا ناشی از تحریم نفت ونزوئلا و صادرات کمتر اوپک، افزایش دادند.

العالم ـ آمریکا

بلومبرگ نیوز با استناد به آمار گمرک و اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد که آمریکا در سال ۲۰۲۰ نفت و فرآورده های نفتی بیشتری از روسیه در مقایسه با عربستان سعودی وارد کرده و سهم روسیه در صادرات نفت به آمریکا به رکورد هفت درصد رسید.

روسیه عمدتا سهم بازاری را تصاحب کرد که پیش از این در اختیار نفت ونزوئلا بود اما به دلیل تحریمهای آمریکا علیه دولت نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا، این کشور آمریکای جنوبی قادر به فروش نفت سنگین خود به پالایشگاههای آمریکایی نیست.

واردات نفت آمریکا از روسیه سال میلادی گذشته حتی از واردات نفت از عربستان سعودی فراتر رفت. عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، پس از این که در آوریل ۲۰۲۰ نفت زیادی به بازار آمریکا صادر کرد، برای کمک به کاهش مازاد ذخایر نفت در بحبوحه فروپاشی تقاضای جهانی برای سوخت، صادراتش را به میزان چشمگیری کاهش داد.

گزارش بلومبرگ نشان می دهد آمریکا در سال ۲۰۲۰ به طور میانگین ۵۳۸ هزار بشکه در روز نفت و فرآورده های نفتی از روسیه وارد کرده که بالاتر از میانگین واردات ۵۲۲ هزار بشکه در روز از عربستان سعودی بود. به این ترتیب روسیه در سال ۲۰۲۰ به سومین صادرکننده بزرگ نفت به آمریکا تبدیل شد. در سال ۲۰۱۹ پنج منبع بزرگ واردات نفت آمریکا شامل کانادا (۴۹ درصد)، مکزیک (هفت درصد)، عربستان سعودی (شش درصد)، روسیه (شش درصد) و کلمبیا (چهار درصد) بودند.

طبق آمار گمرکی آمریکا، شرکتهای والرو و اکسون موبیل بزرگترین خریداران نفت و فرآورده های نفتی روسیه در سال میلادی گذشته بودند.

به گزارش ایسنا، عمده نفتی که پالایشگاههای آمریکایی از روسیه خریداری می کنند، نفت خام نیست بلکه نفت کوره است که در فقدان نفت سنگین ونزوئلا، از آن برای تولید بنزین استفاده می کنند.

بنابر گزارش اویل پرایس، شرکتهای مشاوره انرژی و تحلیلگران به بلومبرگ گفتند هیچ نگرانی در کاخ سفید در خصوص افزایش واردات نفت از روسیه وجود ندارد و همزمان دولت آمریکا به تهدید شرکای پروژه خط لوله گاز طبیعی نورد استریم ۲ از روسیه به اروپا ادامه می دهد.

پربیننده ترین خبرها