البخيتی: دولت هتل نشین، اراده‌ای از خود ندارد و تصمیم گیرنده اصلی آمریکاست

البخيتی: دولت هتل نشین، اراده‌ای از خود ندارد و تصمیم گیرنده اصلی آمریکاست
پنج‌شنبه 5 فروردين 1400 - 17:32

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، با اشاره به اینکه اگر بندر الحدیده یمن بازگشایی شود، تنش در این کشور کاهش خواهد یافت، تاکید کرد ملت یمن قیمومیت بیگانگان بر کشور را نخواهد پذیرفت.

العالم - یمن

محمد البخیتی در مصاحبه با الجزیره گفت: دولت هتل نشین، اراده‌ای از خودش ندارد و تصمیم گیرنده اصلی آمریکاست. کشور‌های متجاوز و در صدر آن‌ها با ورود کشتی‌های حامل سوخت به بندر الحدیده موافقت کردند و دولت هتل نشین در آن نقشی ندارد. عبدربه منصور هادی نمی‌تواند بدون اجازه سران سعودی، اتاقش را هم ترک کند.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن افزود: ورود مواد غذایی و دارویی و کالا‌های تجاری از بندر الحدیده، حق انسانی و اخلاقی ملت یمن است و هیچ کسی حق ندارد ورود این کالا‌ها را به مسایل سیاسی یا نظامی مشروط کند. درست نیست که از این موضوع به عنوان اهرم فشار استفاده شود. بندر الحدیده باید بازگشایی شود، زیرا ملت یمن از محاصره این بندر، آسیب‌های زیادی متحمل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: هیچ یک از حرف‌های دولت هتل نشین را نمی‌توان باور کرد. در گذشته می‌گفتند ما مانع از ورود کشتی‌ها به بندر الحدیده می‌شویم، اما اکنون می‌گویند آن‌ها اجازه ورود کشتی‌ها به بندر الحدیده را دادند، همین موضوع تناقض گویی و دروغگویی آن‌ها را آشکار می‌کند. توقیف کشتی‌ها به مدت یک سال در دریا، زیان‌های زیادی برای دولت یمن در صنعا به همراه داشته است. مشتقات نفتی در سراسر یمن توزیع می‌شد و به همین علت، شاهد آن هستیم که امروز حتی در مناطق تحت اشغال هم بحران کمبود مشتقات نفتی ایجاد شده است.

البخیتی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها فهمیدند جلوگیری از ورود مشتقات نفتی به ضرر آنهاست، زیرا باعث می‌شود مردم یمن به دنبال آزاد کردن سراسر خاک کشور باشند. ما خواهان صلحی هستیم که حاکمیت ملی و استقلال یمن را تضمین کند. طرح سعودیها، یمن را تحت قیمومیت بین المللی قرار می‌دهد و پیش شرط موافقت ما با طرح شورای همکاری خلیج فارس را مطرح کرده است، در حالی که مدت اعتبار این طرح پایان یافته است. ما به سعودیها، کشور‌های متجاوز و نیز مزدوران آن‌ها می‌گوییم، هرگز نخواهیم پذیرفت که کشور ما تحت قیمومیت قرار بگیرد. قرار گرفتن فلسطین تحت قیمومیت بین المللی چه نتیجه‌ای به همراه داشت؟ آیا این کار باعث اشغالگری و از دست رفتن فلسطین نشد؟ متجاوزان می‌خواهند امروز، آنچه را که با قدرت سلاح نتوانستند محقق کنند، با طرح‌های پیشنهادی خودشان عملی کنند و در واقع صلح را دور بزنند. طرح سعودی‌ها شامل توقف عملیات نظامی کشور‌های متجاوز نیست.

خبرگزاری صداوسیما

پربیننده ترین خبرها