در گفتگو با العالم مطرح شد؛

نبیل عمرو: موضع امریکا در قبال اسراییل ثابت است

سه شنبه 10 فروردين 1400 - 21:55

عضو شورای مرکزی فلسطین و یکی از رهبران جنبش فتح تاکید کرد: واشنگتن به طور کلی از هرچیزی که مرتبط با رژیم صهیونیستی باشد، حمایت می کند هرچند که نحوه برخورد دولتهای امریکایی با روسای رژیم اشغالگر متفاوت است".

العالم ـ فلسطین

"نبیل عمرو" در گفتگو با شبکه خبری العالم در برنامه ضیف و حوار گفت: "بحران واقعی در رژیم اشغالگر حضور بنیامین نتانیاهو است. دوره حکومت او طولانی ترین دوره در تاریخ اسراییل است. او تمام امکانات اسراییل را برای ماندنش در قدرت بکار گرفت. او نهادهای اصلی را به حاشیه راند. در حالی که این نهادها اساس و پایه نظام سیاسی در اسراییل هستند".

وی افزود: "بنیامین نتانیاهو مرکز این بحران است. اما این بدان معنا نیست که در صورت رفتن نتانیاهو، اوضاع اسراییل به ثبات می رسد. زیرا اسراییل به مدت زمان بسیار زیادی نیاز دارد تا آثار مخرب نتانیاهو را از میان بردارد".

این رهبر فتح اظهار داشت که "بسیاری در رژیم اشغالگر بعید نمی دانند که انتخابات پنجم برگزار شود زیرا آنها بر این باورند که جامعه اسراییلی سردرگم است و شاید مشکل اصلی در ترکیب جامعه اسراییلی و مواضع و گرایشات سیاسی اش باشد".

نبیل عمرو گفت: ما و مساله فلسطین و نفوذ ما به حاشیه رانده شد. ما نیاز داریم تا نفوذ فلسطینی ها در معادلات را بازگردانیم. اگر به چنددستگی پایان دهیم و نهادهای ما نقش اصلی خود را بازیابند؛ می توانیم بگوییم که به معادلات سیاسی در سطح منطقه بازگشتیم.

وی درباره نحوه برخورد آمریکا با رژیم اشغالگر در دوران جو بایدن خاطرنشان کرد: "موضع امریکا در قبال اسراییل ثابت و ریشه دار است. تمام دولت های امریکا ازهر آنچه که به دولت عبری ارتباط دارد، اعم از قدرت و نفوذ و برتری تسلیحاتی و اقتصاد آن حمایت می کنند. در واقع موضع آنها در قبال اسراییل ثابت اما در قبال روسای اسراییل ممکن است متفاوت و متغیر باشد. اگر دولت های امریکایی موضعی در قبال نتانیاهو اتخاذ کنند، این بدان معنا نیست که موضع آنها در قبال اسراییل نیز همین است".

وی افزود: "فلسطینی ها بیش از همه آماده اجابت کردن هرگونه درخواست جدی هستند به شرط آنکه آبرومندانه باشد. بازگشت به مذاکرات به اقناع نیاز دارد. اما تا این لحظه و طبق آنچه که از داخل اسراییل به گوش می رسد آنها برای مذاکرات با فلسطین آمادگی ندارند".

نبیل عمرو تاکید کرد که "اسراییل ترامپی در واشنگتن به پایان رسید اما در تل آویو همچنان ادامه دارد. نوعی اتحاد و وحدت نظر میان بایدن و ترامپ در خصوص سازش وجود دارد. بایدن خواهان سازش است. ترامپ نیز برای سازش تلاش کرد. اما تلاشهای بایدن برای سازش بسیار کمتر از تلاشهای ترامپ و کوشنر خواهد بود و این مساله کاملا روشن و نمایان است و مساله سازش را به عنوان شرطی برای برقراری روابط تعیین نخواهد کرد".

پربیننده ترین خبرها