رژیم صهیونیستی درباره تحقیقات دیوان لاهه تشکیل جلسه می‌دهد

رژیم صهیونیستی درباره تحقیقات دیوان لاهه تشکیل جلسه می‌دهد
يکشنبه 15 فروردين 1400 - 11:54

طبق گزارش ‌رسانه‌های صهیونیستی، نتانیاهو احتمالاً سه‌شنبه جلسه‌ای را با مقامات رژیم صهیونیستی برای بررسی تصمیم درباره مشارکت یا تحریم تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در خصوص جنایات جنگی این رژیم برگزار خواهد کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم احتمالاً روز سه‌شنبه برای تعیین این که آیا اسرائیل باید در تحقیقات جنایات جنگی دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) مشارکت کند یا آن را تحریم کند، جلسه برگزار خواهد کرد.

رژیم صهیونیستی تا نهم آوریل (۲۰ فروردین) فرصت دارد به نامه دیوان کیفری بین‌المللی که ماه گذشته در خصوص آغاز تحقیقات در این خصوص دریافت کرد، پاسخ دهد.

انتظار می‌رود که رژیم صهیونیستی در صورت پاسخگویی، تحقیقات این دادگاه را با این ادعا که این رژیم به طور مستقل درباره فعالیت‌های ارتش اسرائیل تحقیق می‌کند، زیر سوال ببرد.

همچنین بر اساس گزارش «جروزالم پست»، انتظار می‌رود استدلال رژیم صهیونیستی درباره فعالیت شهرک‌سازی این رژیم از تاثیر کمتری برخوردار باشد.

طبق گزارش‌ رسانه‌های صهیونیستی، در جلسه روز سه‌شنبه، مقامات وزارت دادگستری و جنگ این رژیم حضور خواهند داشت. رژیم صهیونیستی در حال حاضر وزیر دادگستری ندارد. دوره سرپرستی «بنی گانتز» بر وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه به اتمام رسید.

پیشتر «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره گفت‌وگوی شامگاه شنبه با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده توضیح داد که درباره طیف وسیعی از موضوعات از جمله وضعیت مردم فلسطین و تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و نوار غزه صحبت کرده است.

به نوشته وبگاه «جوئیش پِرس»، وی در این بیانیه با اشاره به تصمیم دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» برای لغو تحریم‌هایی که دولت قبلی بر این دادگاه بین‌المللی وضع کرده بود، خبر داد: «وزیر خارجه بلینکن درباره تمایل ایالات متحده برای برداشتن تحریم‌ها از دیوان لاهه به من اطلاع داد».

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره مواردی که بلینکن به او گفت، افزود: «وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که ایالات متحده با فعالیت‌های دیوان [لاهه] درخصوص فلسطینی‌ها و تلاش‌های آن برای اعمال قدرت علیه کشورهایی غیر عضو، موافق نیست و تاکید کرد که آمریکا به تعهدات خود به اسرائیل پایبند می‌ماند».

بر اساس این گزارش، اشکنازی همچنین اظهار داشت: «من نیز موضع جدی اسرائیل علیه صلاحیت‌های دیوان را به اطلاع او (بلینکن) رساندم... من واضح گفتم که مداخله فعالانه تشکیلات خودگردان فلسطین در پیشبرد پرونده و تحقیقات [دیوان علیه اسرائیل] به هرگونه شانسی برای پیشرفت چه در سطح سیاسی و چه وضعیت میدانی، صدمه می‌زند. فعالیت فلسطینی‌ها، تاثیر مخربی بر روابط با اسرائیل دارد».

پیشتر جروزالم پست گزارش داده بود که با گذشت چند هفته از ارسال نامه «فاتو بنسودا» دادستان دیوان لاهه به رژیم صهیونیستی درباره رسیدگی به جنایات جنگی، مقامات صهیونیست هیچ اقدامی در قبال آن اتخاذ نکرده‌اند.

از آنجا که رژیم صهیونیستی عضو اساسنامه رُم در دیوان کیفری بین‌المللی نیست، تاکنون از همکاری با این نهاد سر باز زده است.

رژیم صهیونیستی با نامشروع توصیف کردن تحقیقات این دادگاه، مدعی است اگر سربازانش خطایی کنند، سیستم قضایی این رژیم توان رسیدگی به آن را دارد.

به نوشته جروزالم پست، به این ‌دلیل که دیوان کیفری بین‌المللی با محدودیت منابع (بازرس، دادستان و قاضی) مواجه است، ممکن است نتواند بیش از ۱۰ نفر را محکوم کند. اولین دسته، کسانی هستند که در تصمیم‌گیری‌های مربوط به جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ نقش داشتند. دسته دوم، کسانی هستند که در بحران مرزی غزه دست داشتند و دسته سوم نیز کسانی‌ هستند که در تصمیم‌گیری درباره گسترش شهرک‌سازی‌ها نقش داشتند.

این روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی افزود، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در هر سه دسته جای می‌گیرد و گانتز رئیس وقت ستاد ارتش و «موشه یعلون» وزیر جنگ وقت این رژیم در زمان جنگ غزه نیز بیشترین احتمال دریافت حکم بازداشت را دارند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها