واکنش کشورهای منطقه به کودتای اردن

واکنش کشورهای منطقه به کودتای اردن
يکشنبه 15 فروردين 1400 - 15:07

تحولات شب گذشته (شنبه) اردن که در آن شماری از مسئولان سابق این کشور به دلیل مسایل امنیتی بازداشت شدند، واکنش بسیاری از کشورهای منطقه را به همراه داشته است.

العالم ـ اردن

اتفاقات دیروز (شنبه) اردن و بازداشت گسترده مسئولان سابق این کشور به اتهام «تهدید امنیت کشور» که گفته می‌شود پای عربستان سعودی در میان است، با واکنش بسیاری از کشورهای منطقه همراه بوده است.

گستردگی واکنش‌ها به تحولات اردن که از آن نوعی «کودتا» تلقی شده است، شاید به این دلیل باشد که اردن یکی از کشورهای نسبتا با ثبات جهان عرب و از متحدان اصلی غرب در خاورمیانه به شمار می رود.

دولت اردن از میان ۲۰ نفری که به ظن تلاش برای کودتا در این کشور دستگیر شده اند، تنها اسامی دو نفر را اعلام کرده که ارتباط ویژه آنان با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، احتمال دخالت ریاض در این موضوع را تقویت کرده است.

بر اساس بیانیه های دولتی اردن، از میان دستگیرشدگان علاوه بر شاهزاده حمزه، تنها اسامی «باسم عوض الله» و «شریف حسن بن زید» اعلام شده است. از هر دو نفر به عنوان افرادی نام برده می شود که به عربستان نزدیک هستند و گفته می شود که این دو علاوه بر گذرنامه سعودی، تابعیت عربستان دارند و در این کشور صاحب ملک و مستغلات فراوانی هستند.

پس از اعلام بازداشت این دو نفر، رسانه های اردنی، فعالان شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در اردن با توجه به ارتباطات این دو نفر با عربستان و شخص محمد بن سلمان، ریاض را به دخالت در تلاش برای انجام کودتا متهم کردند.

اما نکته جالب توجه اینکه عربستان سعودی اولین کشور منطقه بود که به تحولات اردن واکنش نشان داد و حمایت خود را از پادشاه اردن اعلام کرد؛ اقدامی که به دیده بسیاری از کارشناسان فرار رو به جلوی عربستان سعودی است تا شاید به نوعی بتواند از این اتهامات مطرح شده فرار کند.

دفتر پادشاهی عربستان در بیانیه‌ای بر حمایت کامل خود از اردن و اقدامات اتخاذ شده از سوی عبدالله دوم و شاهزاده حسین بن عبدالله، ولیعهد این کشور برای حفظ امنیت و ثبات اعلام کرد.

صرف نظر از مسئله رد پای ریاض در کودتای اردن، بسیاری از کشورهای دیگر منطقه نیز واکنش نشان داده و بر حمایت خود از عبدالله دوم پادشاه اردن تأکید کردند.

دولت ترکیه نیز به تحولات اردن واکنش نشان داد و نسبت به بازداشت‌های اخیر و حبس خانگی برخی مقامات از جمله ولیعهد سابق این کشور، ابراز نگرانی کرد.

میشل عون رئیس جمهور لبنان نیز در بیانیه‌ای بر حمایت از پادشاه اردن تأکید و اعلام کرد که لبنان در کنار اردن می‌ایستد، کما اینکه امان نیز همواره در شرایط سخت لبنان در کنار این کشور قرار داشته است.

وزارت خارجه عراق هم با انتشار بیانیه ای نسبت به وقایع سیاسی شب گذشته (شنبه) اردن واکنش نشان داد و امنیت این کشور را امنیت خود دانست.

در این بیانیه که بر درگاه خبرگزاری رسمی عراق (واع) منتشر شده آمده است: «ما منتظر پیشرفت و شکوفایی بیشتر و مواجهه با چالش ها (در اردن) هستیم، به طوری که مردم برادر اردن تحت رهبری فرزانه خود آنچه را که شایسته آنها است، بدست آورند و ما تأیید می کنیم که امنیت و ثبات پادشاهی هاشمی اردن همان امنیت و ثبات عراق است».

کشور مغرب نیز در حمایت از پادشاه اردن اعلام کرد که رباط برای تضمین ثبات و امنیت اردن حمایت خود را از ملک عبدالله دوم اعلام می‌کند.

وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن که در صنعاء مستقر است نیز بر حمایت این کشور از اقدامات پادشاه اردن برای حفظ امنیت و پایان دادن به هرگونه تلاشی برای برهم زدن ثبات در اردن تأکید کرد.

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در پیامی توئیتری به اخبار منتشر شده در خصوص کودتا در اردن و دستگیری شماری از مقامات این کشور به این اتهام واکنش نشان داد و به مقامات و پادشاه اردن توصیه کرد که منطقی باشند و سعه صدر داشته باشند و تسامح را شعار خود قرار دهند.

دولت قطر نیز همبستگی و حمایت کامل خود را از اردن و تصمیمات پادشاه این کشور برای حفظ امنیت و ثبات و تقویت روند پیشرفت و شکوفایی اعلام و تأکید کرد که امنیت و ثبات اردن بخش جدایی ناپذیر از امنیت و ثبات قطر است.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر هم در بیانیه‌ای حمایت خود را از تلاش پادشاه اردن برای حفظ امنیت این کشور اعلام و تأکید کرد که امنیت و ثبات اردن بخش جدایی ناپذیر از امنیت ملی مصر و جهان عربی است.

وزارت خارجه کویت نیز اعلام کرد که اقدامات پادشاه و ولی‌عهد اردن برای حفظ امنیت و ثبات این کشور را تأیید می‌کند. امارات نیز اقدامات پادشاه اردن برای حفظ امنیت و ثبات این کشور را تأیید کرد.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین هم در بیانیه‌ای حمایت کامل خود را از اقدامات پادشاه اردن برای حفظ امنیت و ثبات اعلام کرد.

«نایف الجحرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شورا از تلاش اردن برای حفظ امنیت و ثبات حمایت می‌کند. امنیت اردن بخشی از امنیت این شورا است.

«یوسف بن احمد العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی هم در بیانیه‌ای حمایت خود را از اقدامات پادشاه اردن برای حفظ امنیت و ثبات اعلام کرد.

به گزارش ایرنا،«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت خود از اقدامات پادشاه اردن برای حفظ امنیت و ثبات تأکید کرد: «پادشاه اردن به دلیل نقش خالصانه و بزرگ خود درباره خدمت به مسائل عربی جایگاه والایی در میان مردم اردن و جهان عربی دارد».

«سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف لبنان هم در توییتی نوشت: «امنیت و ثبات اردن یک پایه و اساس برای امنیت جهان عربی است. ما از اردن برای دفاع از دستاوردهای مردم و حمایت از ثبات و عدم مداخله در امور این کشور حمایت می‌کنیم».

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با اشاره به این که هرگونه تنش و بی ثباتی داخلی در منطقه غرب آسیا به نفع رژیم صهیونیستی است، خاطرنشان کرد: همواره ردپایی از این رژیم در هر فتنه ای در کشورهای اسلامی دیده می شود.

خطیب زاده با تاکید بر روابط حسنه کشورمان با اردن افزود: جمهوری اسلامی ایران با هرگونه بی ثباتی داخلی و دخالت خارجی مخالف است و اعتقاد دارد کلیه امور داخلی کشورها باید در چارچوب قانون پیگیری شود.

پربیننده ترین خبرها