ترکیه نسبت به بازداشت‌های اردن ابراز نگرانی کرد

ترکیه نسبت به بازداشت‌های اردن ابراز نگرانی کرد
يکشنبه 15 فروردين 1400 - 12:58

پس از انتشار خبر احتمال وقوع کودتا در کشور اردن، ترکیه نسبت به بازداشت‌های اخیر و حبس خانگی برخی مقامات از جمله ولیعهد پیشین این کشور، ابراز نگرانی کرد.

العالم ـ ترکیه

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که آنکارا نسبت به بازداشت‌های اخیر در اردن به خاطر «دلایل امنیتی» ابراز نگرانی کرده است.

منابع خبری اردنی شنبه شب (شب گذشته) از بازداشت شاهزاده "حمزه بن حسین" ولیعهد پیشین اردن همراه با ۲۰ نفر دیگر را به دلیل آن چه "تهدید بر امنیت این کشور" خوانده شد، بازداشت کردند.

خبرگزاری رسمی اردن از بازداشت مقام‌های امنیتی از جمله " باسم عوض الله" (رییس اسبق دیوان پادشاهی و فرستاده ویژه اردن به عربستان) الشریف حسن بن زید از مقامات امنیتی خبر داد و عنوان کرد که این افراد به دلایل امنیتی بازداشت شده‌اند و تحقیقات در مورد آنان جریان دارد.

در حالیکه اخباری مبنی بر پشتیبانی عربستان در این کودتا وجود داشت، این کشور با بیانیه ای از حاکمیت و دولت اردن حمایت کرد؛ امارات، مصر، آمریکا نیز از ملک عبدالله حاکم اردن حمایت کرده اند.

در همین حال رسانه عرب زبان پایگاه خبری عربی۲۱، با انتشار مطلبی به تحلیل اخبار بازداشت شخصیت‌های مهم در اردن در ارتباط با توطئه برکناری عبدالله دوم پادشاه این کشور پرداخت و به روابط دو تن از مهم‌ترین بازداشت شدگان با عربستان پرده برداشت.

این رسانه عربی در یادداشتی درباره واکنش زودهنگام عربستان سعودی به تلاش برای کودتا در اردن نوشت: کمتر از یک ساعت پس از آنکه ارتش اردن اولین بیانیه رسمی خود را درباره خبر دستگیری حمزه بن الحسین، برادر ناتنی پادشاه اردن و ولیعهد سابق این کشور و آنچه واشنگتن پست آن را تلاش برای کودتای "پیچیده" خواند، منتشر کرد، دربار سلطنتی عربستان سعودی بیانیه‌ای صادر کرد و نسبت به این وقایع واکنش نشان داد و بر حمایت از اردن تأکید کرد.

عربستان در اقدامی شتابزده به بیانیه اول خود اکتفا نکرد و بار دیگر بیانیه دومی را صادر و در آن ضمن حمایت از پادشاه اردن درباره ارتباطش با بازداشت شدگان نیز توضیحاتی داد.

در همین حال پس از اعلام بازداشت عوض الله و حسن بن زید توسط مقامات اردن، کاربران فعال در توییتر، توییت‌هایی را مبنی بر وجود ارتباط میان عربستان و رویدادهای اخیر اردن، به دلیل روابط این دو متهم اصلی با محمد بن سلمان منتشر کردند و برخی دیگر نیز سؤالاتی را درباره اهداف عربستان از صدور فوری بیانیه مبنی بر حمایت از پادشاه و ولیعهد اردن مطرح کردند.

پربیننده ترین خبرها