سوریه؛ فروکش کردن جنگ نظامی همزمان با تشدید جنگ اقتصادی

سوریه؛ فروکش کردن جنگ نظامی همزمان با تشدید جنگ اقتصادی
دوشنبه 16 فروردين 1400 - 16:49

جنگ و حملات خمپاره‌ای تنها دلیل دگرگون شدن اوضاع و احوال پایتخت سوریه نیست. بلکه دمشق همزمان شاهد بدترین تحریم‌ها و محاصره اقتصادی در عصر حاضر است و این وضعیت را اهالی و مهمانان این شهر به وضوح می‎توانند مشاهده کنند.

العالم- کشکول

سر و صداهای جنگ نظامی در سوریه تا حدودی کمتر شده ولی صدای جنگ تحریم‌ها همچنان بالاست. بحران حامل‌های سوخت- که بزرگ‌ترین بحران برای سوری‌ها شده- تشدید گردیده و شهروندان سوری به دلیل جنگ تحمیلی که مستقیماً آنها را هدف قرار داده است، طعم تلخ این بحران را می‌چشند. انواع سوخت خودروها در سوریه با کمبود مواجه شده است و شهروندان برای تامین سوخت بایستی ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر بمانند؛ و این امر صحنه‌ای تلخ و بی‌سابقه طی دوران جنگ تحمیلی در این کشور ایجاد کرده است.

رانندگان اتومبیل صبح‌ها به خاطر ساعت‌ها منتظر ماندن در صف‌های پمپ بنزین‌ دچار خستگی روزانه می‌شوند؛ صف‌هایی که تا موازات خیابان‌های منتهی به بزرگراه "المزه" ادامه دارد. در محدوده این بزرگراه سه جایگاه سوخت واقع است. ولی همین امر نیز حال و هوایی دیگر به خیابان‌ها داده است؛ "ابو ایاد" (60 ساله) فروشنده سیار آب معدنی و قهوه و پسته می‌گوید کار او رونق گرفته و بیشتر مشتریان او رانندگانی هستند که در صف پمپ بنزین‌ها وقت می‌گذارنند.

چنین شرایطی البته شغل‌های جدیدی را به وجود آورده، که مهم‌ترین آن شغل انتظار است. بسیاری از رانندگان خودروها مجبور می‌شوند در مقابل پرداخت هزینه‌ای، استراحتگاهی را برای خودشان در اطراف جایگاه‌های سوخت پیدا کنند و بعد از چند ساعت آن را به راننده‌ای دیگر واگذار می‌کنند.

با شکست آمریکا و متحدانش در جنگ نظامی علیه سوریه، جنگ اقتصادی علیه این کشور به‌راه افتاده که هدف آن به زانو درآوردن سوریه با حربه اقتصادی است.

آمریکا با وضع قانون قیصر (سزار) تحریم‌های شدیدی را بر سوریه اِعمال کرده است که هدف از این تحریم‌ها، بلوکه کردن درآمدهای این کشور است تا نتوانند پیروزی نظامی را در جنگ محقق سازند.

قانون سزار این توانایی را به رئیس جمهور آمریکا می‌دهد که علیه افراد، نهادها و کشورهایی که از سوریه حمایت مالی یا فنی نمایند، تحریم اعمال کند. این قانون شامل همه افرادی می‌شود که کالایی را به دولت سوریه می‌فروشند یا کالایی را برای آن فراهم می‌کنند همچنین خدمات یا تکنولوژی یا اطلاعات یا حمایت علمی یا هر نوع حمایت دیگری را از این کشور به‌عمل می‌آورند، در واقع به‌موجب قانون سزار، تمام طرف‌هایی که وارد معاملاتی در زمینه تکنولوژی‌های نظامی و خدماتی با نظام سوریه شوند، تحریم‌ می‌شوند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها