چرخ تولید و صادرات سوریه، بازار منطقه را تغذیه می کند

چرخ تولید و صادرات سوریه، بازار منطقه را تغذیه می کند
جمعه 13 فروردين 1400 - 13:51

سوریه این روزها شاهد تلاش و تکاپوی تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و صادرکنندگانی است که چرخ کارخانه ها، شرکت ها و بازار به حرکت درآورده است.

العالم - در گوشی

در سومین دوره از نمایشگاه بین المللی حلب، تولیدکنندگان سوری هر روز بیش از گذشته توانمندی های خود را در به نمایش گذاشته و تمام انرژی خود را برای تقویت امنیت اقتصادی کشور به کار گرفته تا محصولاتی را تولید کنند که توان حضور و رقابت در سطوح منطقه و بین المللی داشته باشد. آنها با غلبه بر شرایط دشوار، برای تأمین نیازمندهای بازار سوریه – که از نظر سرمایه گزاران منطقه ای مثل مناطق تجاری آزاد است – آستین بالا زده اند.

چشم انداز درازمدت سوریه حکایت از رونق صنعت در این کشور در درازمدت و تأمین پشتوانه استراتژیک و ایمنی بخش برای کشوری فرسوده و خسته از سالها جنگ دارد.

زیاد صباغ، وزیر صنایع سوریه بااشاره به تلاش تولیدکنندگان در این کشور، بر اهمیت نقش تولید ملی در دو بخش خصوصی و دولتی در زمینه لوازم سازندگی و تجهیزات الکترونیک و نرم افزاری در بازسازی کشور و ترمیم خسارت های ناشی از هجوم تروریسم تأکید و تصریح کرده است که این وزرات خانه از هیچ تلاشی برای تقویت بخش صنعتی و بالا بردن تولید کرده است.

سوریه با تکیه بر ثبات سیاسی و امنیتی خود که حاصل تلاش های دیپلماتیک دمشق برای مهار خطرات ده سال جنگ و با کمک تولیدات ملی خود – که توسط سرمایه گزاری های روسیه و ایران در این کشور به جریان افتاده است – اقتصاد خود را احیا کند.

متخصصان می گویند اقتصاد سوریه طی سالها جنگ به دلیل سوء مدیریت، دچار بحران های ساختاری شده است و این کشور به دلیل سقوط ارزش لیره در برابر دلار و شیوع کرونا و غیاب صندوق بین المللی پول – که در شرایط مشابه به کشورهای آسیب دیده کمک می کند - شاهد عمیق ترین رکودی شد که طی ده ها سال گذشته بی سابقه بوده است.

کاملا روشن است که در مرحله پیش رو، امکان صادرات محصولات سوریه فراهم شده است و تولیدات این کشور به زودی وارد بازار عراق می شود. "نعیم کاظم حسن"، رئیس اتحادیه پیمانکاران عراق با تأکید بر این موضوع اعلام کرد که واردات تولیدات سوریه برای بازسازی مناطق آسیب دیده در جریان حمله تروریسم به عراق آغاز می شود. وی همچنین تأکید کرد که مبادلات تجاری باعث تقویت رشد تجاری دو کشور می شود.

به این ترتیب فعالیت اقتصادی، کارشناسان اقتصادی سوریه را بر آن داشته است تا از دولت این کشور بخواهند با توجه به تقاضای منطقه ای برای تولیدات سوریه، موانع موجود بر سر راه سرمایه گزاری را بردارد.

*ماجد الشرهانی

پربیننده ترین خبرها