سفر هیئت سعودی به اردن برای آزادی «باسم عوض‌الله»

سفر هیئت سعودی به اردن برای آزادی «باسم عوض‌الله»
سه شنبه 17 فروردين 1400 - 12:15

واشنگتن پست از سفر هیئت سعودی به اردن برای طلب آزادی باسم عوض الله خبر داد.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش الجزیره، روزنامه واشنگتن پست خبر داد که یک هیئت سعودی برای درخواست آزادی «باسم عوض الله» رئیس اسبق دیوان پادشاهی و فرستاده ویژه اردن به عربستان به اردن رفته است.

روز گذشته نیز سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در گفتگو با عبدالله دوم، همتای اردنی خود ضمن ابراز همبستگی با اردن حمایت خود از کلیه اقدامات عبدالله دوم برای حفظ امنیت کشورش را اعلام کرد.

وی گفت ریاض خواستار امنیت و ثبات اردن تحت رهبری ملک عبدالله است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز طی تماس با عبدالله دوم و شاهزاده حسین بن عبدالله، ولیعهد اردن، بر همبستگی کشورش با اردن و حمایت کامل ریاض از تمام اقدامات عبدالله دوم برای حفظ اردن امنیت و ثبات تاکید کرد.

تماس‌ها و بیانیه‌های پیاپی عربستان این شائبه را که ریاض در حوادث امنیتی اردن دست داشته قوت بخشیده است.

عربستان سعودی اولین کشور در منطقه بود که بیانیه‌ای را در محکومیت وقایع اردن و حمایت از ملک عبدالله و ولیعهد وی در تصمیمات پس از خبر دستگیری گسترده نزدیکان شاهزاده حمزه و اردن صادر کرد.

گزارشاتی در مورد روابط عربستان سعودی با برخی از بازداشت شدگان از جمله باسم عوض الله و نقش ریاض در این وقایع وجود دارد.

نزدیکان ریاض ؛ نقش اول حوادث امنیتی در اردن

در این میان باسم عوض الله از جمله متهمان بارز حوادث امنیتی در اردن است که پیشتر به عنوان رئیس دربار پادشاهی اردن کار می‌کرد، سپس عبدالله دوم وی را به عنوان نماینده خود در عربستان منصوب کرد. عوض الله در سال 2018 از این سمت برکنار شد و پس از آن به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نزدیک شد و یکی از بنیان‌گذاران پروژه معروف «نئوم» عربستان که در راستای چشم‌انداز 2020 محمد بن سلمان اجرا می‌شود، است.

منابع گزارش می‌دهند که ارتباط باسم عوض‌الله با دربار پادشاهی عربستان پس از عزل وی از منصب نمایندگی عبدالله دوم در این کشور، نه تنها قطع نشد بلکه این روابط بیشتر از قبل گسترش پیدا کرد. بر اساس آنچه که رسانه‌های اردنی گزارش داده‌اند، او حتی پس از برکناری از سمت نماینده اردن در عربستان در نماز عید در مکه سمت راست ولیعهد سعودی ایستاده بود.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها