تأکید وزرای خارجه عربستان و اردن بر همبستگی دو کشور در برابر چالش‌ها

تأکید وزرای خارجه عربستان و اردن بر همبستگی دو کشور در برابر چالش‌ها
سه شنبه 17 فروردين 1400 - 14:30

وزیر خارجه اردن از دیدارش با همتای سعودی خود در شهر امان خبر داد و گفت که در این دیدار بر همکاری و همبستگی دو طرف در مقابله با همه چالش‌ها تأکید شده است.

العالم - اردن

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در توئیتی که ساعاتی پس از سفر یک هیئت سعودی به ریاست «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به امان منتشر شده، اعلام کرد که بن فرحان در این سفر حامل پیامی از سوی ملک سلمان بوده است.

الصفدی در صفحه توئیتر خود نوشت: در این دیدار بر گسترش روابط تاریخی و همکاری و همبستگی عربستان و اردن در برابر هرگونه چالشی تأکید شده است.

وی افزود: با فیصل بن فرحان که در سفرش به امان پیام پادشاه عربستان را منتقل کرده است، گفت ‌وگوی برادرانه و عمیقی انجام داده‌ایم.

منابع خبری اردنی شنبه شب از بازداشت ۲۰ نفر به دلیل آن چه تهدید بر امنیت این کشور خوانده شد، خبر دادند.

دولت اردن از میان ۲۰ نفری که به ظن تلاش برای کودتا در این کشور دستگیر شده اند، تنها اسامی دو نفر را اعلام کرده که ارتباط ویژه آنان با "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان، احتمال دخالت ریاض در این موضوع را تقویت کرده است.

بر اساس بیانیه های دولتی اردن، از میان دستگیرشدگان، تنها اسامی «باسم عوض الله» و «شریف حسن بن زید» اعلام شده است. از هر دو نفر به عنوان افرادی نام برده می شود که به عربستان نزدیک هستند و گفته می شود که این دو علاوه بر گذرنامه سعودی، تابعیت عربستان دارند و در این کشور صاحب ملک و مستغلات فراوانی هستند و سفر وزیر خارجه عربستان به اردن نیز در راستای آزادی این دو نفر انجام شده است.

ایمن صفدی، یکشنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که تحقیقات اولیه، وجود ارتباط افراد دستگیر شده با حلقه اطراف شاهزاده حمزه (ولیعهد سابق اردن) را اثبات کرده است و کسانی که ادعاها و پیام‌ها را به طرف های خارجی منتقل می‌کنند، از جمله دشمنان خارجی به شمار می‌آیند که برای تحریک علیه امنیت داخلی و تحریف حقایق ماموریت دارند.

از سوی دیگر، دادستان کل اردن نیز اعلام کرد که انتشار هرگونه مطالبی مربوط به تحقیقات شاهزاده حمزه بن حسن ولی عهد سابق این کشور و افراد بازداشت شده ممنوع است و جرم تلقی می‌شود.

وزیر خارجه اردن در رشته توئیت‌های خود به درخواست هیئت سعودی از امان برای آزادی عوض الله شهروند اردنی بازداشت شده و مشاور عالی سابق ملک عبدالله دوم شاه اردن که روزنامه واشنگتن پست در گزارش صبح امروز خود آورده، هیچ گونه اشاره‌ای نکرده است.

صبح امروز، روزنامه واشنگتن پست از حضور یک هیات سعودی در امان و درخواست آن برای آزادی یکی از بازداشت شدگان در کودتای نافرجام اردن خبر داد که این امر نقش کشورهای خارجی در این کودتا را تقویت می کند.

بر اساس بیانیه های دولتی اردن، از میان دستگیر شدگان، تنها اسامی «باسم عوض الله» و «شریف حسن بن زید» اعلام شده است. از هر دو نفر به عنوان افرادی نام برده می شود که به عربستان نزدیک هستند و گفته می شود که این دو علاوه بر گذرنامه سعودی، تابعیت عربستان دارند و در این کشور صاحب ملک و مستغلات فراوانی هستند.

پس از اعلام بازداشت این دو نفر، رسانه های اردنی، فعالان شبکه های اجتماعی و فضای مجازی این کشور با توجه به ارتباطات این دو نفر با عربستان و شخص محمد بن سلمان، ریاض را به دخالت در تلاش برای انجام کودتا متهم کردند.

ملک عبدالله دوم شاه اردن بر اساس خواسته پدرش در سال ۱۹۹۹ شاهزاده حمزه را به عنوان ولیعهد معرفی کرد، اما در سال ۲۰۰۴ وی را برکنار و پسرش شاهزاده حسین را به عنوان ولیعهد معرفی کرد.

پایگاه خبری اکسیوس پیشتر از رد پای یک عامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در ماجرای کودتای نافرجام اردن پرده برداشت.

اکسیوس نوشت: یک تاجر اسراییلی به نام «روی شاپوشنیک» به شاهزاده حمزه و خانواده اش پیشنهاد اعزام هواپیمای خصوصی برای فرستادن همسر و فرزندانش به اروپا را داده است.

این تاجر صهیونیست که قبلا خدمات خود را به دولت آمریکا ارائه می داد، با ولیعهد سابق اردن در حصر خانگی در تماس بوده و پیشنهاد فرستادن یک هواپیمای خصوصی را به وی داده است.

دولت اردن اعلام کرده که این اسرائیلی با موساد مرتبط است در حالی که او تاکید می کند که فقط دوست شاهزاده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها