'امیر قلب ها'... دیدگاه کاربران اردنی درباره شاهزاده حمزه

'امیر قلب ها'... دیدگاه کاربران اردنی درباره شاهزاده حمزه
سه شنبه 17 فروردين 1400 - 18:16

دو هشتگ امروز سه شنبه در اردن تبدیل به ترند شد، نخست هشتگ "همه ما شاهزاده حمزه هستیم"، و دیگری هشتگ "امیر قلب ها". کاربران اردنی در زیر این هشتگ ها به شخصیت حمزه بن حسین برادر ناتنی ملک عبدالله پرداختند.

العالم ـ داغ های مجازی

روزنامه "نیویورک تایمز" در گزارشی درباره بازداشت شخصیت های برجسته اردنی در روز شنبه گذشته، آورده است که "اسراییل حوادث اردن را به صورت جدی دنبال می کرد. در شامگاه شنبه تماس تلفنی میان مسئولان اردنی و مسئولان امنیتی اسراییل برقرار شد. اردن در سال 1994 پیمان صلح با اسراییل امضا کرد. در حوادث شامگاه شنبه سخن از تلاش برای کودتا در اردن به میان آمد که شخصیتهایی مهم در آن دست داشتند".

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، یک مسئول اسراییلی که خواست نامش فاش نشود، گفت: مسئولان اردنی به همتایان صهیونیست تاکید کردند که هیچ تلاشی برای کودتا وجود ندارد. اوضاع تحت کنترل است و رسانه ها فقط بزرگنمایی کردند. اما بازداشت ها را مورد تایید قرار دادند.

"عودید عیران" سفیر سابق رژیم اشغالگر در اردن نیز اظهار داشت: اوضاع اردن به رغم تمام ابهامات به نظر نمی رسد که تهدیدی برای رهبران اردن داشته باشد. مقامات اردن با سرعت با این حوادث برخورد کردند.

روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" نیز نوشت: مقامات اردن طی توطئه ای پیچیده برای سرنگونی ملک عبدالله، شاهزاده حمزه بن حسین را تحت بازداشت خانگی قرار دادند. مقامات اردن شامگاه شنبه شاهزاده حمزه را به همراه 20 شخصیت دیگر بازداشت کردند.

در ویدئویی که شبکه "بی بی سی" منتشر کرد، شاهزاده اردنی اعلام کرد که دستگاه امنیتی به او اطلاع داده است که تحت بازداشت خانگی قرار دارد و از او درخواست شد تا با هیچ کسی ارتباطی برقرار نکند. سازمان ارتباطات نیز به او اطلاع داد که طبق دستورات امنیتی، اینترنت را قطع خواهد کرد. شاهزاده اما تاکید کرد که مرتکب هیچ تخلفی نشده و در هیچ توطئه ای شریک نبوده است. او گفت: من مسئول فروپاشی دولت و فساد و بی کفایتی نیستم. من مسئول بی اعتمادی مردم به نهادها و موسسات دولتی نیستم. اوضاع به جایی رسیده که کسی نمی تواند در مورد مساله ای اظهارنظر کند بدون آنکه تحت بازداشت و تهدید قرار نگیرد.

رییس ستاد مشترک ارتش اردن اما اعلام کرد که از شاهزاده حمزه خواست از هرگونه تحرکات علیه امنیت و ثبات اردن خودداری کند و مساله بازداشت او را رد کرد.

شاهزاده حمزه بن حسین متولد 29 مارس 1980 است. وی پسر بزرگ ملکه نور همسر ملک حسین پادشاه سابق اردن است. حمزه بن حسین تا سال 2004 طبق وصیتنامه پدرش ملک حسین ولیعهد اردن بود و یکی از افسران ارتش اردن بوده است. اما پس از آن ملک عبدالله او را از ولایتعهدی برکنار و پسرش حسین را به این سمت منصوب کرد.

کاربران اردنی اما در زیر هشتگ های "همه ما شاهزاده حمزه هستیم" و "امیر قلب ها" به حوادث شامگاه شنبه واکنش نشان دادند و دیدگاه های خود را مطرح کردند.

کاربری به نام (ECOjor) گفت: این مساله بسیار رقت بار ودلخراش است، نمی توانیم فقط نظاره گر باشیم و دست به هیچ اقدامی نزنیم.

دوکاربر دیگر اما به توییت (ECOjor) واکنش نشان دادند. (عمر Omar) نوشت: اجاز دهید زود قضاوت نکنیم و منتظر بمانیم اوضاع به کجا کشیده خواهد شد. ملک عبدالله مساله رسیدگی به این پرونده را به عمویش واگذار کرد.

اما (سانا Sana) خطاب به (ECOjor) توییت کرد: همچنان به اظهارنظر و بازنشر در شبکه های اجتماعی ادامه بده این کار بسیار تاثیر گذار است.

"هدیل احمد" نیز توییت کرد: این فرزند حسین است اگر نسبت به او جهل داری! و بدان که او همان کسی است که با جد او سلسله انبیا ختم گردیده است.

کاربر دیگری به نام (عبد الله.ن - abdallah.N) نوشت: ملک عبدالله رسیدگی به مساله شاهزاده حمزه را در چارچوب خانواده قرار داد و تعامل با این امر را به عمویش واگذار کرد. او نیز با شاهزاده حمزه تماس برقرار کرد. شاهزاده حمزه نیز تاکید کرد که به شیوه و راه و روش خانواده پایبند است.

"حیزوم" نیز در توییت خود اشاره کرد که هدف "ترور شخصیتی" شاهزاده حمزه بوده است.

پربیننده ترین خبرها